Annons

ERICSSON: 2019 års tio hetaste teknologiska konsumenttrender

Självklart ligger det i telekomjätten Ericssons intresse att titta på vad man förväntar sig ska hända i konsumentsektorn när det gäller teknologiska trender. Det har man nu gjort åtta år i rad via en rapport från sitt ConsumerLab och för det kommande året konstaterar man bl a att:
• Konsumenterna förväntar sig smarta högtalare ska delta i familjelivets diskussioner, precis som andra familjemedlemmar
• Användare av virtuella assistenter tror att enheter som t o m kan förstå våra humörlägen kommer att vara vanliga inom tre år
• AR- och VR-användare (Augmented- och Virtual Reality) ser framför sig verktyg för praktisk virtuell vägledning vid exempelvis matlagning eller reparationer av något.

ConsumerLab-trendrapporten heter ”10 Hot Consumer Trends2019”, och är en analys som bygger på ett omfattande underlag; vi talar om  förutsägelser från 34 miljoner ”early adopters”, alltså såna som är tidigt ute med att börja använda nya teknologier. Man utvärderar i rapporten konsumenternas tankar och förutsägelser om framtida teknik, inklusive AI, VR, 5G och automation.
– I årets upplaga visas att autonom- och humörrelaterad teknik snart kan spela en större roll i människors vardag. Tänk dig en smartphone som inte bara vet vad du gör utan vet också vem du är. Idag kan artificiell intelligens förstå din personlighet bara genom att titta på dina ögon. Det är uppenbart att teknikansvariga ser en framtid där våra enheter känner oss bättre än vi känner till dem, säger dr. Michael Björn, chef för forskningsagendan på EricssonConsumer & IndustryLab, och huvudförfattare till rapporten.

De 10 heta konsumenttrenderna för 2019 och därefter är:

1. Awareables
Mer än 60 procent av användarna av virtuella assistenter tror att enheter som förstår våra humörlägen kommer att vara vanliga inom tre år.

2. Smarta gräl
Över 65 procent av dessa användare av virtuella assistenter tror också att smarta högtalare kommer att vara med och argumentera, nästan som familjemedlemmar, om tre år.

3. Spionappar
Över 45 procent av konsumenterna tror att appar som samlar in data om dem även när de inte använder apparna, kommer att bli en realitet.

4. Påtvingade överenskommelser
51 procent irriterar sig över att tvingas acceptera ”datainsamlings-cookies”.

5. Internet av färdigheter 
Mer än 50 procent av AR- eller VR-användare vill ha appar, glasögon och handskar som ger virtuell vägledning för praktiska, vardagliga uppgifter som tillagning eller reparation.

6. Zero-touchförbrukning
Cirka hälften av dem som utnyttjar virtuella assistenter vill ha automatisk räknings- och  abonnemangshantering, samt lösningar för ”självhushållande” hushållsleveranser.

7. Mental ”fetma”
31 procent av konsumenterna förväntar sig snart att gå till ”mind gym” för att träna sitt tänkande, eftersom det dagliga beslutsfattandet blir alltmer automatiserat.

8. Eco Me
39 procent av konsumenterna vill ha en ”eko-klocka”, som mäter de egna koldioxidutsläppen.

9. Min digitala tvilling
48 procent av AR- eller VR-användarna vill ha ”online-avatarer”, som efterliknar dem exakt, så de kan vara på två ställen samtidigt.

10. 5G automatiserar samhället
Cirka 20 procent av smarttelefonanvändarna tror att 5G kommeratt ansluta IoT-enheter bättre, t ex hushållsapparater och liknande enheter ihushållet.

Hot eller möjlighet? Ska se denna nära framtidsteknik som ett hot eller en möjlighet, undrar dr. Pernilla Jonsson, Consumer & IndustryLabs chef.
– Vi har redan kommit in i åldern när människor och intelligenta maskiner samverkar och arbetar tillsammans. Hittills har vi bara tagit små steg in i framtiden. Det mesta av ”noll-touch-framtiden” är ännu inte utvecklad. Hur vi skapar denna framtid  ligger fortfarande i våra händer.  

Insikten i rapporten bygger på Ericsson ConsumerLabs globala forskningsverksamhet under mer än 23 år och bygger i första hand på data frånen online-undersökning som genomfördes i oktober 2018 av avancerade internetanvändare i 10 inflytelserika städer över hela världen.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title