Infor, som alltså skapar storskalig ERP-mjukvara, har en historia som går tillbaka till decennieskiftet. Bolagets sviter av systemlösningar är framför allt resultatet av en offensiv förvärvsstrategi. Bland annat köpte man svenska Intentia (grundat 1984) – ett av de klassiska s k ”Tre I:na”, IFS, IBS och Intentia – vars mjukvara Movex är en del av Infors M3-svit. Men detta köp är bara ett i raden av mer än summa 40 företagsförvärv sedan grundandet 2002. Idag omsätter Infors svenska rörelse omkring 1,5 miljarder kronor.
Färgstarke Charles Phillips tog Infor till molnet
Frågan är om inte Infors stora genombrott går tillbaka till anställningen av den färgstarke Charles Philips som CEO 2010. Infor gjorde detta drag med ambitionen att växa och ta in försprånget som de två då ledande systemen hade vad gäller intäkter. Infor var och är nummer tre efter SAP och Oracle. Till saken hör att Phillips hade haft en framgångsrik karriär inom just Oracle dessförinnan.
Den tidigare Oracle-chefen, gjorde heller ingen besviken. Det har blivit en formidabel resa, som enligt analytikern Gartner inneburit att Infor gick, ”från ERPs kyrkogård till att bli världens största start-up.”
Låt oss kalla det Infor som mötte Phillips när han tog på sig ledarhjälmen i företaget 2010 för Infor 1.0. Bolaget hade en imponerande kundbas, men apparna och tekniken hade drivits på sparlåga i åratal. Nivån av nytänkande var kort sagt låg – ”ERP-kyrkogården”.
Med Phillips kom Infor 2.0. Han tog med sig ett antal nya, högt motiverade chefer, som Stephen Scholl och CTOn Soma Somasundaram. Infor gick nu in i en ny fas. Infor 2.0 handlade om att skriva om Infor-branschappar för molnet, som körs på det nya Infor OS, hostat på Amazon Web Services, skapat med ett snyggt och pedagogiskt gränssnitt och centrerat kring en stark API-strategi. Senare har en ström av nyheter introducerats genom åren. Några exempel: En ny BI-plattform (genom Birst-köpet), en ny AI-plattform (Coleman) och förvärvet av GT Nexus. Det senare är idag Infors nätverk för leveranskedjor.
ION-mellanvaran nyckel i innovativ förändringsprocess
På mindre än ett år från den dag han tog sin nya position, plockade han ihop ett väl sammanhållet program av den tidigare synnerligen spretande programportföljen, med mjukvaror som LN, EAM, SyteLine, M3 och PowerFlex.
Hemligheten blev integrationsplattformen ION, Intelligent Open Network. Plötsligt spelade det ingen roll inom vilket av bolagets system man befann sig. Alla lösningar kunde ”prata” med varandra. Med ION, liksom andra innovationer som den integrerade sociala plattformslösningen Ming.le, det nya ”vackra” gränssnittet SoHO och Infor’s Cloud Suite, förflyttade sig bolaget snabbt till en position där man menade sig på allvar kunna utmana SAP och Oracle.
Tidigt ute med distinkt molnsatsning
Sedan har resan fortsatt på ett allmänt proaktivt vis, bland annat med en tydlig och distinkt molnsatsning. Charles Phillips och hans handgångne man, Stephen Scholl, ville att bolaget Infor skulle bli den första ERP-leverantören i molnet med kompletta lösningar för mikrovertikaler. Det senare avser lösningar som är anpassade för olika undersegment av huvudindustrisegmenten. Företag ser olika ut, var grundtanken, och dessa olikheter behövde specialanpassningar beroende på vilken typ av industrisegment man verkar inom.
– GM och Ferrari är ett bra exempel. GM är massproduktion med viss varianthantering, Ferrari är exklusiv produktion med högt utvecklad individuell variant hantering. De har väldigt olika behov även om båda är i fordonsindustrin, sa Infors VP för produktstrategi, Soma Somasundaran, till PLM&ERP News i samband med en intervju vi gjorde under 2015.
Olika segment och olika behov, ja, men den gemensamma nämnaren är molnet; i Infors fall mer specifikt Amazon Cloud. Men först måste kunderna migrera sina uppgifter till molnet, sa Phillips och agnade ett lockande bete: ”Vi har erbjudit att göra det mot en fast avgift, 55 000 dollar”, sa Phillips, ”och låt mig säga er att den här uppgraderingen X erbjuda lockat; på ett par veckor hade vi över hundra kunder bokstavligen räckte upp sina händer ”.
Så där har det sett ut i det som i amerikansk press kallats Infor 2.0. Idag fortsätter resan, nu med Infor 3.0, där Phillips har klivit av CEO-taburetten, blivit styrelseordförande och under fjolåret ersatts av Kevin Samuelson. Och som sagt, nu i Koch Industries regi.
Om Samuelson ska sägas att han är en långvägare med 14 år inom Infor som bakgrund. Bland annat har han varit CFO och i högsta grad drivit frågor kring strategiska förvärv för Infor. Han har betytt mycket i bolagets tillväxt från 35 miljoner dollar i årliga intäkter till 3 miljarder dollar.
Kevin Samuelson blev ny CEO under 2019, när Phillips klev av
Exakt varför Koch köper Infor spekuleras det om.
”Det har funnits tankar på en börsintroduktion, men att fortsätta som en privatägd rörelse bör ge företaget flexibilitet utan den kvartalsvisa pressen som det innebär att vara ett publikt bolag. Fortsatt privatägande kan bidra till att ytterligare förfina strategin, göra nödvändiga investeringar i plattformen och uppnå de tillväxtnivåer som skulle göra företaget till en mer spännande börskandidat,” säger en analytiker.
”Vad händer nu,” är förstås en rimlig fråga. Enligt befintligt pressmaterial skriver man att, ”när transaktionen har genomförts kommer Infor att bli ett fristående dotterbolag till Koch Industries och fortsätter att drivas av företagets nuvarande ledningsgrupp från huvudkontoret i New York City.”
Utöver att vara en viktig företagskund har Koch investerat i Infor sedan 2017. Med styrkan i sin balansräkning och ett AA-kreditbetyg avser Koch att snabbt positionera Infor som ett av de mest välkapitaliserade företagen inom tekniksektorn.
Koch-företagen har genomfört teknikrelaterade investeringar på mer än 26 miljarder dollar under de senaste sex åren och förvandlat en global portfölj av företag som spänner över flera branscher.
Efter att tidigt under fjolåret ha fått in 1,5 miljarder dollar från just Koch förbereder sig Infor nu för ytterligare en omgång av molnexpansion. Satsningen har gått som tåget, enligt uppgifter från Infor. Redan i slutet av 2019 har man fått in 650 miljoner dollar i SaaS-prenumerationer.
”Befinner sig i en unik position”
– Kochs beslut att förvärva Infor är ett starkt stöd för vår produktstrategi och fokus på att skapa innovativa lösningar för våra kunder, säger Kevin Samuelson. Som ett dotterbolag till ett företag med intäkter överstigande 110 miljarder dollar och som återinvesterar 90 procent av vinsten i sina verksamheter, kommer vi att vara i den unika positionen att kunna driva den digitala transformation på de marknader vi finns på. Vi expanderar snabbt våra branschspecifika CloudSuites-lösningar och erbjuder kundupplevelser och resultat som ligger långt utöver vad som är standard inom branschen för mjukvara riktad till företag.
– Mjukvara är inte längre en egen bransch, utan ett ”lager” av disruption som förvandlar varje aspekt av samhället, säger Jim Hannan, CEO och koncernchef för Koch Industries. Vi finns i över 60 länder, har Kochs resurser, kunskap och relationer för att hjälpa Infor att fortsätta att utöka sin transformativa förmåga.
Om Infors CloudSuites
Infor har investerat ungefär 4 miljarder dollar i produktdesign och utveckling för att leverera sina branschspecifika CloudSuites, som man menar, ”löser de mest utmanande operativa frågorna för över 68 000 kunder över hela världen.”
Infors CloudSuites är alltså skapade för molnet, branschspecifika samt byggda för att hjälpa företag att modernisera och skapa en snabb och konkret skillnad. Bland Infors viktigaste branscher finns tillverkning, distribution, sjukvård, offentlig sektor, detaljhandel och besöksnäring.
– Golden Gate Capital grundade och började bygga Infor för 18 år sedan, säger David Dominik, medgrundare av Golden Gate Capital. Vi avyttrar vår återstående andel till Koch Industries, vår partner i Infor under de senaste tre åren, på grund av det betydande strategiska värdet mellan Infor och Koch.
Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor och myndighetsgodkännanden och förväntas avslutas under första halvåret 2020.
Infor har 17 300 medarbetare och över 68 000 kunder i mer än 170 länder
Bland Infors kunder finns:
• 18 av de 20 ledande leverantörerna inom bilindustrin
• De 20 ledande företagen inom flyg- och rymdindustrin
• 9 av de 10 ledande högteknologiska företagen
• 14 av de 25 största vårdgivarnätverken i USA 14 av de 20 ledande företagen inom industriell distribution
• 14 av de 20 ledande företagen inom industriell distribution
• 13 av de 20 ledande globala detaljhandelsföretagen