Annons

CIO Louise Nilsson om Lantmännen-koncernens kliv upp i molnet: ”Ett krav för att anpassa systemen efter dagens behov”

Lantmännen Lantbruksdivision består av tre företag; den svenska Lantbrukssektorn som kör M3 10.1, implementerad för snart 10 år sedan och den finska Lantbrukssektorn, som implementerade M3 13.4 on-premise i två steg i samband med förvärvet av två bolag 2017-19. Och så har vi svenska Lantmännen Maskin, som är mitt i ett projekt att uppgradera från M3 5.2 till den senaste multitenanta versionen i molnet. Implementeringen av molnlösningen sker med en blandning av konsulter från Infor, partners och intern kompetens och driftstarten planeras till januari 2023.

När planerar ni att vara färdiga med övergången?
– Det kommer att vara en stegvis utrullning i de tre bolagen inom vår division som kör M3 plattformen och planen för oss är att vara live i molnet inom de kommande 4-5 åren. Inom hela Lantmännen är tidsplanen den samma och det kan låta långt borta, men sådana här övergångar tar tid. Vi är en stor organisation med flera sektorer, alla med sina egna utmaningar och prioriteringar.

Louise Nilsson.

UTMANINGARNA INFÖR ÖVERGÅNGEN TILL MOLNET
Vilka generella utmaningar såg du för övergången?
Min största oro, som för alla som byter affärsmiljö, är prestandan. Finns support om det går fel och hur snabbt? Man vet inte riktigt vad som kommer att hända då ny teknik införs. Och finns det prestandaproblem kanske det inte beror på molnet som sådant, utan på andra orsaker. Med molnet adderar man lite mer komplexitet.

Vilka utmaningar ser du när det handlar om verksamheten och IT-funktionen specifikt?
Ur ett affärsmässigt perspektiv så ska det inte spela någon roll om affärssystemet körs på plats, on-premise, eller i molnet. Det ska ”bara fungera”. Men ur ett IT-perspektiv är det en stor skillnad med molnet. Vi får ny teknik som vi behöver förstå; vi måste också vara beredda på månatliga uppdateringar, vilket i sin tur innebär ständiga tester och förbättring av metodiken för hur vi gör våra tester och automatiserar det hela. Det är ganska nytt för oss.Men jag ser möjligheten att vi kan integrera våra olika lösningar snabbare, genom att vi nu får tillgång till ett standardiserat bibliotek av gränssnitt.

Var säkerheten något du funderade över?
– Naturligtvis kan man aldrig vara helt säker, men det är samma sak även när man kör en lösning på plats. Säkerhetsinvesteringar är ganska stora för företag idag, vilket också gör det fördelaktigt att välja en SaaS-modell där det är upp till leverantören att se till att den fungerar.

MÖJLIGHETERNA MED ÖVERGÅNGEN TILL MOLNET
Hur kommer rollen som IT har inom Lantmännen att förändras?
Vi är fortfarande mitt i projektet, så det är svårt att säga innan vi går live. Men vi måste förbereda oss på vad som kommer och samtidigt anpassa oss i takt med att projektet fortlöper och lära oss av misstagen under tiden.
– Generellt behöver vi fler talanger i vår organisation som kan inspirera hela organisationen att ta tillvara nya idéer och förbättringsmöjligheter. Teknologin kan ersättas av robotisering eller artificiell intelligens, men kompetens, förmåga och kreativitet i organisationen är något vi måste uppmuntra.IT-funktionenbör främst vara en drivkraft för innovation som förbättrar verksamheten. Inte ”bara” den dagliga IT-specialisten eller incidenthanteraren som släcker bränder.

Skulle du säga att IT går från ett kostnadsställe till en värdeskapare?
– Ja, absolut. Jag tänker att vi i framtiden är del av företagets utvecklingsavdelning snarare än en IT-avdelning. Jag tror att ”IT” kommer att vara ett förlegat begrepp som inte kommer användas så ofta om fem-sex år. Men vi får se.

Infor M3 är en branschanpassad affärslösning, vilket gör att vi kan göra mycket och ändå hålla oss till standarderna, säger Louise Nilsson.

Vad ser du som de främsta möjligheterna med molnet?
Det är att du köper det som en tjänst. Som IT-funktion behöver vi då inte ta på oss vissa uppgifter och ansvar, eftersom infrastrukturen redan finns på plats. I molnet behöver man förstås veta vad man ska beställa, och avgöra hur mycket kapacitet som behövs. Men du behöver inte planera för det, och det innebär att du inte måste ansvara för det.-
– En annan fördel är de kontinuerliga uppdateringarna, som samtidigt är en utmaning. De gör att vi ständigt måste befinna oss i ett ”projektläge”, och det är något nytt när vi varit vana att driva stora förändringsprojekt vart 5-10 år och med business-as-usual däremellan. Vi måste också utbilda och inspirera organisationen. Låta medarbetarna få reda på ny funktionalitet och för att avgöra om den är något som är fördelaktigt för organisationen att använda. Vi behöver även jobba aktivt tillsammans med Infor kring kraven på funktionalitet inom produkten M3. Vi har ett blandat kravlandskap inom Lantbruksdivisionen, där vi använder Food & Beverage och Equipment inom Infors M3-vertikaler. Som exempel skulle vi för Equipment vilja se fler förbättrade funktioner för att passa vår maskinförsäljning. 

Vilka råd har du till andra företag som funderar på att uppgradera sitt affärssystem till molnet?
– Det är nog främst två.Det första är att du måste förstå hur tekniken fungerar, även om den inte är något du kommer att arbeta med i detalj. Det är väsentligt att förstå att det är en standardversion av programvaran du kommer köra, vilket innebär att det är vi som organisation som behöver anpassa oss till den så långt det bara går. Tidigare brukade vi fråga organisationen hur man ville jobba. Med molnet behöver vi istället berätta för dem hur det kommer att fungera i mycket större utsträckning. Naturligtvis har organisationen sina krav och behov och måste få säga sitt, men man behöver ibland ändra det tankesättet en smula när man flyttar till molnet. Man behöver hålla sig så nära standarden som möjligt, för det blir dyrt och krångligt att inte göra det gällande framtida livscykelhantering. Men Infor M3 är en branschanpassad affärslösning, vilket gör att vi kan göra mycket och ändå hålla oss till standarderna.
– Det andra rådet är att lägga fokus på användargränssnittet och att arbeta med startsidor för definierade roller där man har en summerad vy kring de funktioner och information man behöver för sitt arbete. Den nya generationen medarbetare är vana vid att Googla och vill hitta information på ett enkelt sätt och den mer traditionella ERP strukturen med programnamn och paneler är inte användarvänligt ur det perspektivet. Men att rådet är att i driftstarten börja med att verksamheten får sina rollbaserade startsidor och utifrån det lär sig grunderna i sitt nya M3 för att sedan skala upp mot ännu mer förenkling i användargränssnittet. Detta gör att verksamheten kan kravställa bättre och man kan beskriva fördelarna med att just anpassa sina processer (M3 program och vyer) för att få ett ännu effektivare arbetssätt jämfört med om man har för hög ambition i sitt projekt.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title