Från många system till en gemensam grund
När PacsOn växte blev det tydligt att olika affärssystem och processer bromsade utvecklingen. För att lyckas behövde man en gemensam plattform och enhetliga masterdata.”Vi hade minst två system inom varje område, vilket skapade onödig komplexitet. Med SAPs affärssystem i molnet får vi en standardiserad lösning som utvecklas löpande och hjälper oss att hålla ihop verksamheten,” säger Björn Logius, IT-chef på PacsOn.
Förutom SAP S/4HANA implementeras även andra lösningar som SAP Commerce Cloud, Sales and Service Cloud, SAP Integration Suite och Central Invoice Management. Tillsammans bildar de en helhetslösning där SAP Business AI kan användas för att förbättra kundservice och öka graden av självbetjäning.
Snabb utrullning i hela landet
Implementeringen sker i högt tempo. De första enheterna tas i drift under mars 2026, och till sommaren samma år ska hela utrullningen vara klar. Projektet genomförs tillsammans med IT-partnern Pearl.
”Vi är en snabbfotad organisation med stark lokal förankring. Vår strategi är att kombinera det med gemensamma system och processer. Med SAP får vi verktyg som stödjer både vår decentraliserade modell och vår ambition att ligga i framkant inom hållbarhet,” säger bolagets CEO, Anders Dahl.
Förändringsvilja och framtidstro
Det breda engagemanget bland medarbetarna har varit avgörande. Ett tiotal ledare inom koncernen är delaktiga i processen och stödet för förändringen är starkt.För PacsOn innebär satsningen att alla enheter får tillgång till samma kundregister och artikeldata. Det ger helt nya möjligheter att mäta, följa upp och utveckla både verksamheten och hållbarhetsmålen.Med SAP som partner ser PacsOn fram emot att skapa en stabil digital grund – en plattform som inte bara stärker den egna organisationen, utan också bidrar till att kunderna kan bli mer effektiva, lönsamma och hållbara.




