Annons

Veckan då fordonsindustrin gör som Volvo Cars: VW, Scania och Volvo lastbilar drar igång igen

Volvo Cars är alltså inte ensamma på den europeiska fordonssidan om att starta upp verksamheten i sina fabriker denna vecka och den kommande.
Efter att för ett par veckor sedan eller längre ha stängt ner sina fabriker drar alltså både Volkswagen och Daimler igång igen.

”Stabiliserat läge möjliggör nystarten”
Idag gör dessa dominerande spelare på världens fordonsarena bedömningen att läget stabiliserats. De tunga faktorerna, som när man stängde ner verksamheterna var av avgörande betydelse – personalhälsa, bristande efterfrågan från bilköpare och problematiska leveranskedjor vad gäller delar och komponenter – bedöms nu alltså ha förutsättningar att börja fungera tillräckligt bra för att det ska löna sig att häva stängningarna.
För VWs del ska produktionen återupptas vid anläggningarna i Zwickau och Bratislava i Slovakien från måndag 20 april, medan andra anläggningar i Tyskland, Portugal, Spanien, Ryssland och USA planeras starta om produktionen i veckan med start den 27 april.
Därefter, under maj, kommer produktionen att återupptas successivt i Sydafrika, Argentina, Brasilien och Mexiko.

Totalt sysselsätter VW cirka 490 000 anställda i Europa. Det är självklart förenat med en rad utmaningar att få en så stor och komplex organisation att rulla igång igen.

490 000 VW-anställda i Europa
Volkswagen Group Components hade f ö redan återupptagit viss produktion med planer på stegvisa upptrappningar vid sina anläggningar i Brunswick och Kassel från den 6 april, följt av komponentanläggningarna i Tyskland och de polska anläggningarna, från och med den 14 april.
Totalt sysselsätter VW cirka 490 000 anställda i Europa, medan det globalt rör sig om cirka 670 000 medarbetare. Det är självklart förenat med en rad utmaningar att få en så stor och komplex organisation att rulla på igen.
– Vi har aldrig utvecklat, producerat och sålt fordon under dessa förhållanden tidigare, konstaterar t ex Bernd Osterloh, ordförande för Volkswagens arbetarråd. Det är därför jag förväntar mig att våra chefer ska se till att de anställda är välbekanta med de nya rutinerna. Att ta sig tid att svara på frågor är viktigare nu än dagliga produktionssiffror.

VW-chefen Ralf Brandstätter.

Gradvist återupptagande vartefter villkoren tillåter det
Den tyska fordonsgiganten meddelar vidare att 32 av 33 anläggningar i Kina nu har återgått till produktion. Inga fall av coronavirus har rapporterats bland de anställda där.
– Med de beslut som fattats av de federala och statliga regeringarna i Tyskland och de lättade restriktionerna i andra europeiska stater har det skapats villkor för att gradvis återuppta produktionen, säger Ralf Brandstätter, CEO för Volkswagen i en kommentar.
Han tillägger att Volkswagen har infört nya åtgärder för att skydda sina anställdas hälsa och att man på kort sikt kommer att fortsätta med korttidsarbete på fabriker i Tyskland.
Andreas Tostmann, styrelseledamot i VW med ansvar för produktion och logistik, konstaterar vidare att de anställdas hälsa är av högsta prioritet.
– Ja, våra anställdas hälsa är definitivt av största vikt. Vi tillhandahåller i detta säkra arbetsplatser och maximalt hälsoskydd baserat på en 100-punktsplan.

De anställdas väl och ve i fokus på Volvo
De anställdas väl och ve är också av högsta prio för Volvo Cars, där presstalesmannen Stefan Elfström påpekar att man självklart följer myndigheternas rekommendationer om distansering i arbetet.
När det gäller komponenter, delar och situationen för bolagets leverantörer säger han:
– Läget är sådant att vi kan starta produktion igen, även om det fortfarande finns störningar.

Daimler startar mer försiktigt
Slutligen kan noteras att också Daimler drar igång i Tyskland igen. Tillverkaren av Mercedes Benz-bilar och lastbilar, uppger att man startar upp produktionen, även om man tycks agera lite försiktigare än VWs mera massiva start. Under nästa vecka öppnar tre tyska fabriker, som tillverkar viktiga delar till bolagets fordon. Ett exempel är en Berlin-baserad anläggning som tillverkar ett system som styr ventilerna på förbränningsmotorer. Anläggningarna kommer initialt att arbeta i enskift vilket sedan steg för steg expanderas vartefter Daimler gradvis startar om verksamheten i Tyskland.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title