Annons

T-POD: F d Volvochef bakom revolutionerande ellastbil

Är det så här framtidens lastbil kommer att se ut? Sällan har händelseutvecklingen varit så intensiv på lastbilsfronten som nu. Elon Musk och hans Tesla har tagit upp handsken när det gäller eldrivna lastbilsfordon, Volvo planerar att släppa en eldriven variant nästa år och i skenet av investeringarna som nu görs på många håll när det gäller autnoma lösningar ser framtiden onekligen rätt spektakulär ut.
Men frågan är inte om det tämligen okända startup-bolaget Einrides skapelse är en av de mest fascinerande av alla. Mannen bakom detta företag, som hittills dragit till sig investeringar på närmare 35 miljoner kronor, är svensken och f d Volvoingenjören Robert Falck. Du ser hans eldrivna autonoma lastbilsprototyp på bilden härintill.

Var ansvarig för nio motorproduktionsanläggningar inom Volvo. Till saken hör att Robert Falck för fem år sedan, enligt tyska Süddeutscher Zeitung,  var ansvarig för Volvos motorproduktion i nio olika anläggningar världen över. Med tanke på att han då bra var 30 år gammal handlar det alltså om en kometkarriär. Det var därför inte överraskande att Falck inte satt stilla i båten. Han ville vidare och grundade därför företaget Einride. På agendan fanns utvecklingen av autonoma lastbilslösningar och i somras var han klar med en prototyp av ett självkörande fordon.

Och idag finns alltså sedan ett halvår prototypen, som är en helt batteridriven autonom lastbil. Einrides T-pod är det första transportfordonet som är helt designat och utvecklat för självkörning och elektrisk framdrivning. Utan både hytt och förarsäte är den tänkt att vara en del av ett transportsystem som utnyttjar fördelarna med självkörning och elektrisk framdrivning för att skapa ett kostnadseffektivt och utsläppsfritt transportalternativ.
Räckvidden är 20 mil, forodnet är 7 meter långt och väger med full last 20 ton.
Batteriets kapacitet är 200 kWh.
T-pod-systemet har, jämfört med dagens lösningar, menar Falck, ”funnit ett effektivt sätt att använda batterier och elektrisk framdrivning för att skapa en mer konkurrenskraftig transportlösning som kan ersätta dagens diesellastbilar.”

35 miljoner i investeringar – hittills. Enligt Süddeutscher har Falck invetserat totalt 3,5 miljoner euro i företaget Einride, pengarna som kommer från dels hans egna fickor, dels från privata investerare.

– Efter flera år med lastbilar, visste jag vad man kunde och vad man inte kunde göra, säger Fack till tidningen. Dessutom är det både snabbare och billigare att starta upp något själv för att implementera nya idéer.

Fordonet som ses på bilden ovan heter T-pod och är resultatet av hans och teamets utvecklingsarbete. Den ”bulliga” lastbilen har inga fönster och ingen förarhytt och 15 standardpallar passar in i lastutrymmet. Visserligen är räckvidden alltså ännu lite begränsad – 20 mil – men det menar Falck inte är något problem:

– När man inte behöver betala en chaufför, kostar det inte mer pengar om lastbilen måste sluta och ladda upp däremellan, förklarar han.

Lidl har satsat på Falcks T-pod. Slutligen ska konstateras att Robert Falcks Einride redan fått en stor kund. Enligt artikeln i Süddeutscher har livsmedelskedjan Lidl valt att satsa på T-Pod. Under detta år kommer den tyska lågpriskedjan att i sina svenska lager använda sig av denna autonoma lastbil.

Affärsidén är alltså att, till skillnad från Tesla, inte satsa på att få speditörerna som kunder, utan man väljer att istället sälja fordonen direkt till företag med transportbehov.

Tanken är att de anställda ska övervaka fordonen och styra dem på distans i kritiska situationer.
Einride ser vidare en stor potential i USA.

– Motorvägarna där, utan fotgängare i närheten, erbjuder en perfekt miljö för autonoma lastbilar, säger Falck. Inom städerna är å andra sidan det väsentligt svårare att genomföra den nya tekniken.

Hur det går återstår att se, men klart är att denna satsning är ett uttryck för hur vägen framåt på lastbilsfronten delvis kommer att kunna se ut.
Själv räknar Falck med att det år 2020 ska finnas 200 T-pods i tjänst på sträckan Göteborg-Helsingborg, som årligen transporterar 2 miljoner lastpallar, vilket kommer att reducera koldioxidutsläppen med 33 000 ton.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title