Tanken är att den nya centraliserade leveransmodellen ska möjliggöra en högre grad av effektivitet genom automation, mer transparens kring kostnader och bättre operationell produktivitet. De leveranscentra som Falck kommer att använda omfattar det nya leveranscentrat i Göteborg, och sajter i USA och Sydamerika.
– Vår IT-infrastruktur är avgörande för hela vår verksamhet eftersom den ligger till grund för de applikationer och processer som gör det möjligt för våra team att hjälpa människor som snabbt behöver medicinsk vård, säger Poul Erbo Mortensen, EVPt och COO på Falck. Vi valde HCL för deras erfarenhet av storskaliga förändringsprojekt där IT spelar en avgörande roll.
Nätverk av datacenters. Falck finns representerade i 35 länder runt om i världen och har mer än 37 000 anställda.
Företaget har tre affärsområden: Ambulans, Sjukvård and Assistans. Falck:s nuvarande IT-miljö omfattar ett helt nät av datacenters, nätverk och operativsystem över hela världen, vilka alla jobbar samtidigt för att se till att hålla företaget uppkopplat dygnet runt. I samarbete med HCL, kommer Falck nu att inleda sitt förändringsarbete för att konsolidera denna miljö.
– Vi ser fram emot att arbeta med Falck och skapa värde genom att samordna och effektivisera deras IT-infrastruktur, säger Pankaj Tagra, nordenchef på HCL. Vår globala leveransmodell kommer att hjälpa Falck att utveckla bolaget och dess IT-miljö i linje med de snabba förändringar som sker på marknaden.