Annons

”Fem avgörande AI-trender för tillverkare som vill ligga före konkurrenterna”

COGNIZANTs Prasanth THOMAS, konsultchef för bl a tillverkning i bolagets UK-rörelse, om att ligga i framkant när artificiell intelligens stöper om världens tillverkningsindustri.
Att AI är mode-förkortningen framför andra i dagens produktframtagnings-värld behöver ingen tvivla över. Två år i rad, 2024 och 2025, har analytikern Gartner pekat ut AI i olika former som de industriellt strategiska topptrenderna. Symptomatiskt är också PLM-analytikerns, CIMdata, konstaterande under ett nyligen genomfört event kring marknadsläget inom PLM i USA. Man har tagit fram statistik som visar att under 2024 innehöll 7 % av rubrikerna i bransch-relaterade PR-artiklar på PLM-området förkortningen AI. Under 2025 har siffran hittills ökat till 29 %. Onekligen en indikation på vart utvecklingen går.
Definitionsmässigt kan artificiell intelligens (AI) beskrivas som tillämpningen av avancerad analys och logikbaserade tekniker, inklusive maskininlärning (ML), för att tolka händelser, stödja och automatisera beslut och vidta åtgärder. Gartner menar t ex att, ”denna definition överensstämmer med det nuvarande och framväxande tillståndet för AI-teknologier och kapaciteter, och den erkänner att AI numera i allmänhet involverar probabilistisk analys (som kombinerar sannolikhet och logik för att tilldela osäkerhet ett värde).”
Detta sagt: Hur kan tillverkare ligga steget före i en tid då teknikutvecklingen går allt snabbare? Dagens gästkrönikör på PLM&ERP News, Prasanth Thomas, konsultchef för tillverkning, logistik, energi och försörjning på Cognizant UK, har plockat fram några aspekter som han hävdar är av avgörande betydelse. I artikeln pekar han på fem avgörande AI-trender som kommer att omforma hela industrin – från beslutsfattande och kompetensförsörjning till hållbarhetsarbete och nya affärsmodeller. ”Tillverkare bör ha dessa aspekter i åtanke för att ligga steget före konkurrenterna,” skriver han.
Thomas har lång erfarenhet av digital strategi och teknologi-driven affärstransformation, och har arbetat globalt inom branscher som tillverkning, energi, fordonsindustri och detaljhandel. Med en bakgrund från bland annat Cognizant, Boston Consulting Group och Oracle Cloud hjälper han företag att framtidssäkra sina teknikinvesteringar och skapa hållbart affärsvärde.
Klicka på länken nedan för att läsa hela Prasanth Thomas gästkrönika på PLM&ERP News.

”Artificiell intelligens (AI) kommer att förändra tillverkningsindustrin i takt med att tekniken blir en integrerad del av verksamheten. Som konsultchef med fokus på tillverkande industri vill jag dela med mig av fem viktiga AI-trender som tillverkare bör ha i åtanke för att ligga steget före konkurrenterna.

1. AI kommer att driva smartare problemlösning och beslutsfattande
AI är långt ifrån ett nytt koncept inom tillverkningsindustrin; det har länge använts för att förbättra olika delar av produktionsprocessen, exempelvis för att prognostisera efterfrågan och optimera lagernivåer. Tillverkare använder nu AI inom fler och mer avancerade områden, exempelvis för att förutse störningar i leveranskedjan genom att simulera potentiella risker baserat på realtidsdata, vilket gör det möjligt för dem att proaktivt mildra störningar.

2. Generativ AI kommer att göra tekniken mer användarvänlig
Medan traditionell AI hjälper till att effektivisera verksamheten på verkstadsgolvet, ger generativ AI fler medarbetare bättre tillgång till tekniken. Generativ AI kan omvandla stora datamängder till interaktiv och användarvänlig information. Genom att fungera som ett lager ovanpå  olika system och AI-modeller förenklar den tekniken, även för icke-tekniska användare. Det kommer i sin tur att ge anställda möjlighet att fatta mer välgrundade beslut och förbättra processer.

3. Krav på kompetensutveckling
förändrar jobbrollerna
AI hanterar allt fler rutinmässiga uppgifter, vilket frigör tid för  anställda att  fokusera på mer strategiska arbetsuppgifter. Detta kommer med tiden att förändra arbetsuppgifterna i grunden. Arbetare behöver visserligen inte bli datavetare, men de kommer att behöva lära sig att arbeta med data och använda AI för att lösa problem.

4. Generativ AI kommer att öka hållbarhetsarbetet
Hållbarhet har blivit en kritisk faktor för både tillsynsmyndigheter och konsumenter, och företag hålls ansvariga för hållbarheten genom hela leveranskedjan. För att behålla och attrahera fler kunder  måste många tillverkare redovisa och kommunicera hur de arbetar med hållbarhet. Generativ AI förenklar och effektiviserar denna process genom att automatisera komplexa rapporteringsprocesser. Den kan också användas för att köra simuleringar och jämföra effekten av olika scenarier och alternativ. 

5. Data kommer att stå i centrum när servitiseringsmodellen växer
Historiskt sett har tillverkning fokuserat på produktionseffektivitet och kvalitetskontroll snarare än på kundengagemang. När tillverkningsföretag övergår  till en mer tjänsteinriktad modell, med service- och supporttjänster över produktens hela livscykel, kommer de att behöva analysera produktanvändning och prestandadata mer ingående.

Vägen framåt
AI kommer att fortsätta att omdefiniera tillverkningsindustrin, driva på smartare beslutsfattande, stödja anställda i deras dagliga arbete och förbättra hållbarheten. Arbetsuppgifterna förändras och tjänstemodellen växer. AI har en enorm potential att förändra tillverkningsindustrin, och de tillverkare som lyckas anpassa sig till dessa trender kommer att vara väl rustade för att förbli konkurrenskraftiga och motståndskraftiga även i framtiden.”


Av Prasanth Thomas, UKI Consulting
Head for Manufacturing, Logistics, Energy och Utilities
 på globalt verksamma konsulten Cognizant 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title