”Artificiell intelligens (AI) kommer att förändra tillverkningsindustrin i takt med att tekniken blir en integrerad del av verksamheten. Som konsultchef med fokus på tillverkande industri vill jag dela med mig av fem viktiga AI-trender som tillverkare bör ha i åtanke för att ligga steget före konkurrenterna.
1. AI kommer att driva smartare problemlösning och beslutsfattande
AI är långt ifrån ett nytt koncept inom tillverkningsindustrin; det har länge använts för att förbättra olika delar av produktionsprocessen, exempelvis för att prognostisera efterfrågan och optimera lagernivåer. Tillverkare använder nu AI inom fler och mer avancerade områden, exempelvis för att förutse störningar i leveranskedjan genom att simulera potentiella risker baserat på realtidsdata, vilket gör det möjligt för dem att proaktivt mildra störningar.
2. Generativ AI kommer att göra tekniken mer användarvänlig
Medan traditionell AI hjälper till att effektivisera verksamheten på verkstadsgolvet, ger generativ AI fler medarbetare bättre tillgång till tekniken. Generativ AI kan omvandla stora datamängder till interaktiv och användarvänlig information. Genom att fungera som ett lager ovanpå olika system och AI-modeller förenklar den tekniken, även för icke-tekniska användare. Det kommer i sin tur att ge anställda möjlighet att fatta mer välgrundade beslut och förbättra processer.

3. Krav på kompetensutveckling
förändrar jobbrollerna
AI hanterar allt fler rutinmässiga uppgifter, vilket frigör tid för anställda att fokusera på mer strategiska arbetsuppgifter. Detta kommer med tiden att förändra arbetsuppgifterna i grunden. Arbetare behöver visserligen inte bli datavetare, men de kommer att behöva lära sig att arbeta med data och använda AI för att lösa problem.
4. Generativ AI kommer att öka hållbarhetsarbetet
Hållbarhet har blivit en kritisk faktor för både tillsynsmyndigheter och konsumenter, och företag hålls ansvariga för hållbarheten genom hela leveranskedjan. För att behålla och attrahera fler kunder måste många tillverkare redovisa och kommunicera hur de arbetar med hållbarhet. Generativ AI förenklar och effektiviserar denna process genom att automatisera komplexa rapporteringsprocesser. Den kan också användas för att köra simuleringar och jämföra effekten av olika scenarier och alternativ.
5. Data kommer att stå i centrum när servitiseringsmodellen växer
Historiskt sett har tillverkning fokuserat på produktionseffektivitet och kvalitetskontroll snarare än på kundengagemang. När tillverkningsföretag övergår till en mer tjänsteinriktad modell, med service- och supporttjänster över produktens hela livscykel, kommer de att behöva analysera produktanvändning och prestandadata mer ingående.

Vägen framåt
AI kommer att fortsätta att omdefiniera tillverkningsindustrin, driva på smartare beslutsfattande, stödja anställda i deras dagliga arbete och förbättra hållbarheten. Arbetsuppgifterna förändras och tjänstemodellen växer. AI har en enorm potential att förändra tillverkningsindustrin, och de tillverkare som lyckas anpassa sig till dessa trender kommer att vara väl rustade för att förbli konkurrenskraftiga och motståndskraftiga även i framtiden.”
Av Prasanth Thomas, UKI Consulting
Head for Manufacturing, Logistics, Energy och Utilities
på globalt verksamma konsulten Cognizant