En tung poäng i Mouse McCoys idéer ligger i att utnyttja styrkan i nätet. Här finns det mest som behövs för att producera och kommersialisera ett fordon som sportbilen ”La Bandida”, som ses på bilden nedan.
– Med dagens CAx-verktyg kan många designa en bil. För dom som kan systemen, som behärskar exempelvis NX, är det egentligen få tekniska bitar som inte går att lösa till rimliga kostnader, alltifrån produktdefinition till simulering och additivt. Sen är förstås stylingen en bit som inte alla kommer runt. De fordon jag ritar för mina filmer är inga vanliga ”svenssonbilar”, utan ska se djärva, utmanande och närmast farliga ut. Men jag har idéerna och vet vad jag vill ha, säger McCoy och visar upp sina skisser på ”La Bandida”.
Det är, säger han till PLM&ERP News, som att din värld öppnar upp sig från ett helt nytt designperspektiv när man som utnyttjar exempelvis fotorealistisk VR.
– Besluten kring din slutprodukt kan tas i ett oöverträffat tempo. Och när man lägger till AI och maskininlärning är det som att du har 1000 ingenjörer som arbetar för dig att lösa problem på en bråkdel av tiden som den brukade ta. Det är demokratisering av tillverkning.
Men det som gör den här typen av fordonsprojekt möjliga för, som han uttrycker det, ”vem som helst med lite go och bra idéer”, handlar om nästa steg.
– Precis, tidigare har bekymret varit att gå vidare med traditionell utvecklingsteknik som bas. Den har varit, och är, inte bara oerhört komplex och resurskrävande, utan också extremt dyr. Vad kostar det bara att ta fram verktygen som behövs för prototyptillverkning och kommersialisering, typ formar, fixturer, och annat? 800 miljoner dollar är ingen dålig estimering; den är till och med i underkant. Idag ser mycket av allt det här annorlunda ut. Jag kan lösa det mest via nätet, säger den dynamiske filmregissören.
Utnyttjar VR-teknik. Med Siemens som stöd och pådrivande partner kommer Hackrod att skapa världens första bil skapad med hjälp av VR, Virtual Reality, konstruerad med stöd av AI-lösningar och inte minst det som är Siemens senaste stora satsning: 3D-printing. Bara en sån sak som att chassit tas fram i full storlek, printad i en stållegering, är unikt. Sen återstår det att se om det lyckas.
Under dagarna i Hannover propagerade Siemens också intensivt för att det nu är dags att industrialisera additiv tillverkning. Och McCoys ”La Bandida” är ett av flera exempel man lyfter fram för att visa på möjligheterna; inte bara för de stora fordons- och industrijättarna, utan också för småskaliga producenterna, som Hackrodteamet.
Den första bilmodellen skapad på detta vis är alltså sportbilen ”La Bandida”. Den är tänkt att fungera som bevis på att konceptet med en helt ny industriell design och produktionsmetodik fungerar. Hackrods ”framtidsfabrik”, utrustad med Siemens’ ”Digital Innovation Platform”, kommer att göra det möjligt för individer, start ups och småföretag, ”att skapa produkten de behöver eller drömmer om, lika enkelt som det är att spela ett videospel.”
Det sista är ett citat från en i Siemens ”additiva” team och ska dock måhända tas med en nypa salt. Enkelt är det inte, trots alla digitala, nätbaserade hjälpmedel och hade det inte varit för att McCoy fått upp fordmannen, Slade Gardner, på vagnen kan man undra om de hade gjort satsningen. Men Gardners namn och kompetens imponerar på de flesta i branschen och gör att man inte kan bortse från möjligheten att Hackrodteamet lyckas med sina föresatser.
Hackrod utvecklar en egen plattform. Siemens tror dock på satsningen och lägger in en rad mjukvarukapabiliteter, inklusive NX-programvaran (CAx) och den nya molnbaserade mainstream CAD-lösningen Solid Edge Portal. Hackrod har kort sagt tillgång till de senaste design- och produktionsverktygen för att snabbt utforma, testa och tillverka transportlösningar utan att behöva en stor industriell infrastruktur eller verktygsbudget.
För att klara detta utvecklar Hackrod en plattform för att möjliggöra en skräddarsydd estetisk design med stabila produktionslösningar. Med denna kan man som utgångspunkt – egentligen lite efter samma tankegångar som svensk-kinesiska fordonsplattformutvecklaren CEVT (som även utvecklar Volvo Cars plattformar) – sedan ta fram varianter på bilar och klä dem i lite olika skrudar.
Intressant är vidare att Hackrods plattform bl a använder VR-teknologi som designverktyg, IoT och maskininlärning, för att genom IoT-feedback kontinuerligt utveckla metodiken, förfina produkten och förbättra produktionen.
”Siemens delar vår vision,” säger Gardner. – Partnerskapet mellan Hackrod och Siemens PLM är mycket viktigt, säger konstaterar Slade Gardner. Vår gemensamma vision omfattar metoder och lösningar för att få en optimerad och estetisk tilltalande design, robust validerad teknik, enkelt kunna hantera även komplex och avancerad tillverkning och snabb kvalitetsbedömning på plats. Eftersom Hackrods vision omfattar en snabb datainsamling för iterativ produktdesign samt kundanpassad tillverkning av sofistikerade mekatroniska system, är Siemens hårdvarukoppling för industriell IoT och fler-axlig additiv tillverkning, kritisk för framgången. Resultatet av vårt partnerskap kommer att illustrera vilka möjligheter ett effektivt och motiverat team kan få med tillgång till världsledande digital design, ingenjörskonst, visualisering, tillverkning och kvalitetskontroll.
– Hackrods vision för fordonsdesign är en spännande och unik användning av vår design- och tillverkningsprogramvara, den ligger helt i linje med Siemens vision för industritillverkningens framtid, säger Bob Haubrock, Senior Vice President, Product Engineering Software på Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att få se ”La Bandita” och använda den som bevis för denna revolutionerande design- och produktionsmetodik.