Annons

Design i Dassaultmiljö: Koenigsegg behöver anställa 100 ingenjörer och 150 tekniker till produktionen

Advanced Engineering har lanserat sig som, ”Sveriges enda mötesplats som fokuserar på produktutveckling och sourcing för verkstadsindustrin.” Eventet den 15–16 juni på Kistamässan arrangeras f ö parallellt med Elektronikmässan.
Att man fått med Koenigsegg är en svårslagen höjdpunkt. Det tillhör inte vanligheterna att Koenigsegg Automotive exponerar sig på detta vis på en svensk arena för produktutveckling och ingenjörskonst.
– Vi är glada över att bli exponerade för svenska talanger på Advanced Engineering. Idag har vi ett fantastiskt internationellt varumärke, men vi vill se till att även fokusera på Sverige, vår hemmabas, där vi tror att vi kan hitta talanger som kan hjälpa oss att bygga framtiden, kommenterar Paul Murphy.
Klart är också att detta bolag lyckats ovanligt väl i en tuff bransch som automotive.
– Inledningsvis var Koenigsegg Automotive ett litet team som växte snabbt och idag sysselsätter vi cirka 500 personer.

Koenigseggs nya Gemera-fabrik.

Men expansionen fortsätter för den svenska biltillverkaren och man har i anslutning till sina befintliga lokaler i Ängelholm dragit igång igång bygget av ytterligare produktionslokal, som förväntas stå redo i mars 2023. Satsningen ligger i 200 miljonersklassen.  Bakom framgångarna ligger flera faktorer, som en ständig strävan efter ultimat prestanda och perfektion, och man förväntar sig inget mindre av sina nuvarande eller framtida anställda.
– Vi nöjer oss inte med något mindre, säger Paul Murphy.

En Koenigsegg 3D-design utförd i den äldre CATIA V5-versionen. Numera är det V6 som gäller.

Mot en renodlad 3DEXPERIENCE V6-miljö
På PLM- och produktutvecklingssidan kan konstateras att bolaget satsat på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform och man är en av få i världen som mer renodlat gått över till den franska PLM-utvecklarens V6-lösningar; de flesta andra jobbar kvar i V5 eller i en mixad V5/V6-version. I detta transformationsarbete har man bl a jobbat med PLM-konsulten TECHNIA, som varit engagerade i ett strategiskt projekt hos Koenigsegg Automotive.
Detta partnerskap har gått ut på att stödja Koenigsegg i satsningen på att utveckla banbrytande ny teknik i alla aspekter av verksamheten. Den nya tekniken möjliggör generellt en snabb utveckling av Koenigseggs PLM-infrastruktur, byggd på framför allt den uppgraderade V6-versionen av CATIA, men också på tillämpliga delar av 3DEXPERIENCE-plattformen, cPDm-appen ENOVIA inkluderad, för att hålla jämna steg med kraven och bolagets unika affärsmodell för bilteknik.
– Satsningen på CATIA V6/3DEXPERIENCE var ett strategiskt beslut för att stödja vår snabba utveckling mot att vara världsledande inom teknik för CAD-datakvalitet, samarbete och kommunikation. Att använda styrkan i en enhetlig produktstruktur har inte bara förändrat det dagliga arbetet på vår maskintekniska avdelning utan också lett till stora förbättringar för alla nedströmsavdelningar, partners och leverantörer som behöver uppdaterade, korrekta och relevanta tekniska data, berättade Koenigseggs COO, Halldora von Koenigsegg, i en tidigare artikel på PLM&ERP News.

Attraktiva verkstadsmiljöer i tillverkningen av Koenigseggs monster-sportbilar är det som gäller.

Kraftfulla verktyg med ”live 3D-CAD-data”
TECHNIA har alltså spelat en viktig roll i omvandlingen från äldre verktyg och processer till den senaste versionen av Dassault Systèmes CAD-mjukvara, CATIA V6.
– 3DEXPERIENCE-plattformen har mycket kraftfulla verktyg för att rapportera direkt om ”live 3D-CAD-data”. Det är lättillgängligt, med en stor palett av verktyg för att vi ska kunna granska och kommunicera framsteg och konstruktionsdesign i realtid. Det tillåter oss också att utföra designgranskningar med supertunna klienter direkt i systemet med problemhanteringsfunktioner för att dokumentera dem och meddela ansvariga ingenjörer, säger Henrik Leionhardt, CAD-ingenjör hos Koenigsegg.
Efter den första introducerande fasen med att sätta CATIA V6 i arbete, har siktet varit ännu bredare inställt när det gäller DS-plattformen med introduktioner av andra 3DEXPERIENCE-baserade lösningar inom framför allt digital tillverkning och kompositdesign.

Jobbar med digitala tvillingar och trådar
TECHNIA har vidare hjälpt Koenigsegg att utveckla och använda koncepten digital tvilling och digital tråd med hjälp av DS’ 3DEXPERIENCE-plattform. Något som varit mycket värdefullt när Koenigsegg klivit in den digitala tillverkningsvärlden med en parallell satsning på hållbarhet. Lösningen är baserad på 3DEXPERIENCE, inklusive CAD-mjukvaran CATIA V6, och täcker bl a behoven kring digital tillverkning och just kompositdesign. Här stöder TECHNIA Koenigsegg i metodikutveckling och etableringen av en digital tvilling av bilmodellerna.
På sista raden har Koenigsegg därmed utvecklat förmågan att verifiera och validera produkter och processer digitalt innan man går in i en produktionsfas, vilket resulterar i färre fysiska prototyper, bättre produktionskvalitet och snabbare tid till marknad.

Onekligen talar vi om en för ingenjörer inom automotive mycket intressant potentiell arbetsgivare.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title