Med 2023 har Volta Trucks tveklöst fått en kanonstart på året. Efterfrågan från ledande kunder, med tidigare gjorda förbeställningar, har varit mycket stark; så omfattande att trycket på att komma igång med serieproduktionen i den inhyrda produktionskapaciteten i den f d MAN-fabriken i österrikiska Steyr, ökat dramatiskt. Serieproduktion av helelektrisk Volta Zero kommer också att påbörjas under de kommande månaderna.
Spännande distribuerad produktframtagnings-modell
Rent produktionsmässigt har Volta Trucks skapat en mycket spännande distribuerad modell med huvudkontor i Sverige, med produktutvecklingen förlagd till England och med tillverkningen förlagd till den inhyrda kapaciteten i Steyr, Österrike.
Kundernas produktions-ordrar för de första 300 Volta Zero-bilarna, med en tillhörande intäkt på nära en miljard kronor, kommer att börja rulla av linjen i Steyr-anläggningen i början av andra kvartalet 2023. Volta noterar vidare i ett pressmeddelande att man, ”är redo att möta den starka efterfrågan från kunderna på dess specialbyggda fullelektriska medelstora stadsleveranser lastbil.”
– Vi har gjort viktiga framsteg under de första veckorna av 2023, och bekräftat mer än 300 kundlastbilsbeställningar på de första fordonen från vår produktionslinje i Österrike. Detta täcker en meningsfull del av våra produktionsmål för 2023, innan kunderna har pilottestat fordonen. Detta är en stor prestation och visar de övertygande egenskaperna hos Volta Zero och det förtroende som våra kunder har för vår förmåga att leverera, säger Essa Al-Saleh.
Han tillägger att Volta Trucks är redo för ett framgångsrikt första år med försäljning och produktion.
– Absolut, vi är säkra på och fokuserade på att leverera på våra strategiska ambitioner och med syftet att minska koldioxidutsläppen och förbättra säkerheten i stadskärnor, tillade han.
”Jag går in med stor entusiasm,” säger Clas Nilsson
Vi ska tilläga några ord om nye styrelsemedlemmen Claes Nilsson. Der är ingen överdrift att denne erfarne lastbilsman tillför styrelsen en djup förståelse och kunskap om den kommersiella fordonsindustrin, inklusive detaljhandel, eftermarknadsservice, leveranskedja, finansiering, leasing och uthyrning samt påbyggnadsmarknaden.
– Det är med stor entusiasm som jag går in i styrelsen för Volta Trucks. Jag är mycket imponerad av visionen och planerna företaget har för att leverera elektriska kommersiella fordon och därmed bidra till en mer hållbar transportbransch. Produkten är helt klart ett världsförsta koncept, både vad gäller en optimerad elektrisk lastbil och för säkerheten för förare och andra trafikanter, säger han och tillägger:
– Verksamhetsmodellen och hastigheten som Volta Trucks har fungerat bidrar också till min spänning. Viktigast är dock det positiva intrycket av de personer jag har varit i kontakt med. Med min erfarenhet från många år i lastbilsbranschen ser jag fram emot att stödja företaget i dess framtida framsteg.”
Douglas Snyder, CEO för Luxor Capital Group och styrelseordförande för Volta Trucks, kommenterar utnämningen av Claes Nilsson på följande vis:
”Utnämningen kommer bara två månader efter utnämningen av Karl Viktor Schaller till Volta Trucks styrelse. Dessa nya utnämningar stärker ytterligare den djupa erfarenheten inom styrelsen, tillför nyckelbranschexpertis och validering till företaget när det fokuserar på sin kommersiella verksamhet, och omvandlar det initiala intresset som genereras av den fullelektriska Volta Zero till bekräftade och bindande order. Dessa kundlastbilsbeställningar kommer att byggas tidigt i år på vår produktionslinje i Steyr, Österrike.”