”Jag pratade med en projektledare på Mälardalens Industrial Technology Center för ett tag sedan gällande deras projekt TransMission som verkade spännande. Det handlade dock inte så mycket om kugghjul och växellådor som jag trodde utan mer generellt kring digitalisering av tillverkande företag och att ’göra teknikiftet möjligt’.
Han berättade att de presenterade en trappa med fyra steg från tillverkning av enstaka produkter till en specifik bransch till en flexibel produktionsapparat där man kan jobba mot olika branscher. När jag frågade vidare så berättade han att de hållt på med det här projektet i flera år och att de flesta företag var kvar på steg 1 eller möjligen 2. Intresset är stort att lyssna men få tog tag i sin situation. Avslutningsvis så sa han: att tillverka komponenter till avgassystem på bilar är knappast en framtidsbransch.
Vad vill jag säga med det här?
20 ÅR MED CAx och PLM
Jag har jobbat inom CAD/CAE/PLM i över 20 år och besökt företag från Ystad till Luleå, många av dom små till medelstora. Många av dessa företag har en fin historik med en uppfinningsrik grundare som utveckat den bästa produkten kvalitetsmässigt i hela världen och med hantverkskunnande och slit skapat en bra marknad.
Problemet dyker upp när tiden från genombrottet börjar bli 20, 30 eller 50 år sedan och konkurrensen från utlandet blir billigare, lika bra och snabbare levererat.
Generellt (det gäller inte alla, men många) så ser jag organisationer som är väldigt lågt bemannade även i goda tider, det finns få eller inga personer anställda för att utveckla och effektivisera verksamheten. FoU-avdelningen har fullt upp med att leverera för specifika kundprojekt. Simulering för att verkligen optimera en produkt eller process är sällsynt, i bästa fall verifierar man sin konstruktion innan den går i produktion.
Ingen har som uppgift att utveckla eller förbättra helt enkelt. En inte helt ovanlig situation är också att utvecklings eller produktionschefen utgår från sin magra budget, istället för att presentera mer visionära möjligheter för ledningen. Ledningen å sin sida har kanske inte kunskapen som behövs. När det blir sämre konjunktur så handlar det bara om att överleva och då kan man (såklart) inte investera i konkurrenskraft.
Varför blir det så här?
PROBLEMETS KÄRNA
De flesta svenska företag har inte speciellt stora vinster, så där har vi kanske problemets kärna!
För att öka vinsten måste vi våga satsa för att effektivisera verksamheten, utveckla ännu bättre och mer optimerade produkter som marknaden är beredda att betala för, samt effektivisera produktionsapparaten.
Det har talats om Industri 4.0 och digitalisering av producerande fabriker under ett antal år nu och tekniken är mogen. Hexagon med flera stora leverantörer av lösningar inom Smart Manufacturing finns för att hjälpa företag att nå nya mål när det gäller lönsamhet. Ta hjälp för att tillsammans förstå var är ni idag och vart målet ska sättas, därifrån är det mycket lättare att bryta ner det i olika aktiviteter, på samma sätt som man planerar för ett maraton eller en viktförändring.
Frågan är – vilka företag börjar agera innan det är försent?”
Av
Fredrik Roos
Key Accountant Manager
Hexagon MSC