Prenumerationsmodeller, eller abonnemangsmodeller, vinner allt mer mark, i många olika sammanhang, både för konsumenter och företagskunder. Det för med sig både möjligheter och utmaningar för tillverkande industri.
Förutom en starkare långsiktighet vad gäller kundrelationer, så innebär prenumerationer också fördelar vad gäller hållbarhet. Ett enkelt exempel på det är konsumenter som byter ut sina smartmobiler med jämna mellanrum, som ett eller två år. Gamla mobiler som kunderna lämnar tillbaka kan med fördel rekonditioneras och säljas vidare.
Prenumeration gör sig alltmer gällande i alla branscher
Prenumerationer gör sig gällande för allt från musik för konsumenter (Spotify) och bilpooler, till avancerade maskiner för tillverkande företag. En stark drivkraft för många företag är att kunna hantera kostnader som löpande driftskostnader (OPEX), i stället för som investeringar (CAPEX).
Men utmaningarna med prenumerationsmodellen är många för tillverkande företag. Ett konkret exempel är att kraven höjs för material och komponenter, eftersom underhålls- och garantiåtaganden ökar för de tillverkande företagen. Ju oftare produkter går sönder, desto kostsammare blir underhållet för ett tillverkande företag. Det innebär ökade tillverkningskostnader och kanske även svårigheter med att hitta nya underleverantörer och etablera processer med dem.
Det här gäller kanske framför allt om ett tillverkande företag säljer direkt till kund, men är ofta av betydelse även om försäljning av produkter sker via distributörer och återförsäljare. Det är också av betydelse om en produkt är en del av ett tjänsteerbjudande, alltså inte säljs i sig. Tillverkaren har ändå ett ansvar.
Livscykelhantering växer i betydelse
Livscykelhantering blir ännu viktigare i takt med att helhetsansvaret blir det. Om allt från design och utveckling, via tillverkning och försäljning, till underhåll och garantiåtaganden hänger ihop i en process blir totalkostnaden lägre för det tillverkande företaget. Det beror inte minst på att underhåll både kan skötas till en lägre kostnad och att behovet av underhållet kan minskas.
Här finns den troligtvis största utmaningen med prenumerationsmodellen för tillverkande företag. För att få till en sammanhängande livscykelhantering krävs enhetlig åtkomst till alla data som är relevanta. Och det finns inte hos en stor majoritet av alla företag. Man har låst in sig i datasilos som är starkt knutna till specialiserade system, till exempel för tillverkning, lagerhantering, försäljning och service. Det visar sig ofta vara mycket svårt, ibland omöjligt, att koppla samman de olika datakällorna på rimligt kostnadseffektiva sätt.
Två sätt att lösa dataåtkomst-problemet
Det finns två huvudsakliga sätt att lösa problemet med dataåtkomst. Antingen skaffar man ett system (applikation, molntjänst) som kan användas för alla olika aktiviteter, eller så skaffar man en dataplattform som kan hantera alla olika datakällor som olika system använder.
I realiteten lär framgångsrika företag anamma en hybridmodell: ett fåtal system med bred funktionalitet och en dataplattform för att knyta samman alla olika tekniklösningar. Behovet av en sådan arkitektur gäller inte bara för livscykelhantering, utan för snart sagt alla satsningar som görs i digitaliseringens tidevarv. Dataanalys för att ge beslutsstöd och göra prognoser är bara ett exempel. Olika AI-tillämpningar är ett annat.
Av Thomas Lindström, Norden-chef för Dassault Systèmes