Annons

Högtryck för Dassault när Kärcher satsar på molnet

Ursprungligen tänkte tyska utvecklaren av rengöringsmaskiner, Kärcher, satsa på en on premise, alltså en lokal, installation av Dassaults 3DEXPERIENCE-plattform. Men när man väl satte in sig i möjligheterna kastade man om och nu är det molnet som gäller för denna tillverkare av bland annat maskiner för högtryckstvätt.
För PLM-utvecklaren Dassault Systèmes är det en tämligen stor order man landar när Kärcher digitaliserar sina befintliga processer och för upp verksamheten i molnmiljön. Beställningen omfattar 1200 användare och målet är att bli först på marknaden med digitalt utvecklade resurseffektiva rengöringssystem, produkter och tjänster.

Det är ingen liten spelare som Dassault fått upp på vagnen. Kärcher är ett familjeföretag med en omsättning på 2,5 miljarder euro år 2017 – motsvarande 26 miljarder kronor – och sysselsätter över 12 300 personer i 67 länder. Bolaget har länge använt Dassaults konstruktions- och ingenjörslösningar, som implementerats av DS-partnern CENIT.

Men produktutvecklingsvärlden är som bekant inne i en dramatisk omstöpningsfas som kräver uppgraderade lösningar för den som siktar på bibehållen konkurrenskraft. Kärcher är inget undantag i detta.

Tar sats mot digitalisering. Vad man nu gör är att uppgradera och ta sats mot digitalisering och de nya teknologier som följt i spåren av denna trend; molnet, plattformstänkande, digitala tvillingar, simulering och IoT är några delar i detta och för ”resan” har man valt ett av Dassaults industrispecifika lösningspaket, ”Single Source for Speed”. Med denna digitala verktygskonfiguration med appar som CATIA, ENOVIA och annat, baserad på 3DEXPERIENCE-plattformen, får företaget en grund för att integrera sina produktutvecklingsprocesser, vässa samverkan och öka kunskapsdelningen. På sista raden räknar man dessutom med att kunna minska produktutvecklings- och produktionskostnaderna.

Tänkte göra en lokal installation. – Ursprungligen hade vi tänkt implementera 3DEXPERIENS-plattformen (3DX) on premise, alltså med en lokal implementation, och inte i molnet. Men vartefter har vi insett värdet och fördelarna med en tydlig molnsatsning, säger Michael Stritzelberger, VD, Kärcher.

Med 3DX menar man sig få ett stöd för bolagets övergripande strategi för digital transformation. Satsningen på molnet ökar flexibilitet och smidighet när det gäller Kärchers förmåga att produktutveckla och innovera i samverkan med både partners och kunder.

Digitala tvillingar. Det finns flera spännande inslag i Kärchers satsning , som på sikt inte bara handlar om att etablera sig på 3DX, utan i förlängningen också satsa på digitala tvillingar för systemteknik, konfiguration, tillverkning, after sales-tjänster och förpackningsdesign.

– Framgångsrika företag inom industriutrustning måste kunna definiera och tillverka kvalitetsprodukter skräddarsydda efter kundernas preferenser. Men inte bara det; vi måste också kunna serva produkterna överallt i rätt tid, trots ökad marknadskonkurrens, komplexitet och kostnader, säger Philippe Bartissol, VP för ”Industrial Equipment Industry” på Dassault.
– 3DEXPERIENCE-plattformen är för alla företag, stora eller små, som söker en robust digital miljö som underlättar design, simulering, tillverkning, service och beslutsfattande som relaterar till alla dessa punkter, avslutar Bartissol.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title