HÄR ÄR DE SENASTE NYHETERNA

CASE: Nätverksportalen som spetsar Suzuki Garphyttans satsning på Industri 4.0 och IoT

Industri 4.0 kommer alltmer på en rad ställen i svensk industri. Suzuki Garphyttan, en del av Nippon Steel Group, är ett av företagen som gått i denna riktning. Bolaget är en världsledande tillverkare av ventilfjädertråd, en viktig komponent i bilmotorer och transmissionslösningar.
En huvudpoäng i sammanhanget är att kunna koppla ihop de bitar som behövs för att skapa ett sammanhållet produktionsupplägg. Hur gör man? Det finns flera vägar, men Suzuki Garpgyttan tittade på det partnerskap man redan hade och fann direkt vad man sökte. Företaget är sedan länge kund hos Conscia vad gäller nätverkslösningar och när man nu tar steget till riktigt modern tillverkning, Industri 4.0 med IoT, spelar Conscias DevicePortal en huvudroll för att hålla reda på alla enheter som ska kopplas upp.
– Vi behöver tillgänglighet dygnet runt, i alla tidszoner och förlitar oss på Ciscos nätverkslösningar. Det är alltså mycket viktigt för oss att konsulterna som vi anlitar kan Cisco och har hög kompetens. Conscia har sedan två år tillbaka visat att de kan nätverkssidan och nu jobbar fem, sex av deras specialiserade konsulter med våra nätverk. Vi är absolut nöjda, säger Ola Magnusson, med titeln ”Head of Group IT Infrastructure” på Suzuki Garphyttan, strax utanför Örebro, i dagens casereportage.
Klicka på rubriken för att läsa hela fallstudien.

ROBOTICS: Ny intelligent cobot från ABB – ”GoFa är en game-changer”

Cobotar används allt mer inom industriell verksamhet – alltså robotlösningar för samarbete med människor. När ABB idag lanserar den lättanvända kollaborativa roboten GoFa CRB 15000 (Collaborative RoBot) är den försedd med ”intelligenta” sensorer i alla leder för att underlätta ett nära samarbete mellan människa och robot och möjliggör klassledande räckvidd och hastighet för nyttolaster på upp till 5 kg.
- Vår nya GoFa-cobot bygger vidare på framgångarna för ABB:s YuMi-familj som har hjälpt företag att på ett säkert sätt automatisera viktiga arbetsuppgifter sedan YuMi lanserades 2015. Med en större nyttolastkapacitet och en klassledande räckvidd och hastighet är GoFa en game-changer bland kollaborativa robotar. Roboten kommer att avsevärt utvidga potentialen för cobotar globalt genom att på ett säkert och korrekt sätt stötta ett antal nya arbetsuppgifter och tillämpningar, säger Andie Zhang, Global Product Manager för Collaborative Robotics på ABB Robotics.
Klicka på rubriken för att läsa mer.

Dassaults helårsrapport 2020: MEDIDATA en ”livräddare” och SOLIDWORKS har blivit en miljarddollar affär

Framför allt två saker slår en när man tittar närmare på PLM-utvecklaren Dassault Systemes senaste rapport för Q4 och helåret 2020: 1. Vissa förvärv man gör får man tacka sin lyckliga stjärna för att man gjorde, alternativt applådera sig själv för god framsynthet. Vilket som gäller för Dassault Systemes köp av MEDIDATA 2018 ska vi låta vara osagt, men klart är att detta köp idag gör att den franska PLM-utvecklaren står sig riktigt bra i Covid-19-tiderna.
- Vår 3DEXPERIENCE-plattforms uppdragskritiska karaktär har varit mest synlig i Life Sciences, där en majoritet av de kliniska studierna COVID-19 genomfördes med våra MEDIDATA-programvarulösningar under 2020. Hälsokrisen har mycket tydligt avslöjat den spelförändrande karaktären hos vår virtuella tvillingupplevelse, från forskning till patientvård, kommenterade Dassaultchefen Bernard Charles.
2. Mainstream CAD-lösningen SOLIDWORKS har blivit en miljarddollar affär. En fantastisk utveckling de tuffa tiderna till trots. SOLIDWORKS har fått upp intäktstempot mer uthålligt än under Q2 2020, och lyckats ta tag i uppåtkurvan från Q3 och gått upp ytterligare 10 procent under Q4. Detta var överraskande bra siffror som Charles kunde visa upp, men det fanns andra, något sämre...
Klicka på rubriken för att läsa mer.

Jakten på en ny identitet: IFS uppdaterar sitt varumärke och passerar snart en milsten

IFS fräschar upp sin identitet och uppdaterar sitt varumärke före lanseringen av det man menar blir en milstolpe för bolaget: IFS Cloud, som ”släpps” den 10 mars. Den nya identiteten ska återspegla IFS tillväxtresa och framtida planer, med fokus på att hjälpa kunderna att vara deras bästa verktyg när det verkligen betyder något – ett tillstånd som inträder vid ”the Moment of Service", lite fritt tolkat, ”hjälp med tjänster när de som bäst behövs”.
Till sånt man gör vid såna här tillfällen hör att en ny logo tas fram. Kärnan i IFS nya identitet är sålunda vad som beskrivs som, ”en ikonisk symbol som representerar de många element som ett företag behöver ordna för att kunna leverera fantastiska ögonblick.”
- Den nya varumärkesidentiteten speglar den verksamhet vi har idag och är också ett tecken på våra planer för framtiden, särskilt mot bakgrund av den kommande lanseringen av IFS Cloud, säger IFS CMO, Chief Marketing Officer, Oliver Pilgerstorfer.
Klicka på rubriken för att läsa mer.

Volvo och DHL i projekt för att skynda på övergången till fossilfria fjärrtransporter

Volvo lastvagnar har kommit en bra bit på väg när det gäller elektrifierade tunga fordon. Initiativen kring dessa är många. Idag kommer ännu ett: DHL Freight, en av de ledande leverantörerna av vägtransporter i Europa, och Volvo har ingått partnerskap för att snabba upp introduktionen av tunga ellastbilar för regionaltransporter i Europa. Den gemensamma insatsen markerar ännu ett viktigt steg mot klimatneutrala transportlösningar.
- Vi har en affärsrelation med DHL sedan länge. Deras breda och globala expertis inom logistik ger oss möjligheten att studera förutsättningarna för framsteg med det här teknikskiftet, för att kunna anpassa det till kundernas behov och deras typer av verksamhet, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Klicka på rubriken för att läsa hela artikeln.