Husqvarna Group Ventures letar efter startups att investera i och samarbeta med, där Husqvarna Groups branschkunskap och distributionsnät kommer att leverera värde och hjälpa till att skala dessa företag till mognad. Gamma är ett bra exempel på hur Husqvarna Group gillar att engagera sig i ett tidigt skede för att hjälpa till att utveckla kundlösningar.
INTERAKTIVA 3D-MODELLER
I pressmaterialet kring investeringen skriver Husqvarna att det teknologier som
Gamma utveckar är disruptiva inom byggbranschen. Dels genom att man jobbar med med 3D BIM-modeller (Building Information Modelling) modeller, dels för att man i detta integrerat interaktiva funktioner kring byggarbetsplatsen.
Gamma använder sin augmented reality-teknik så att man på sina (entreprenörens) mobiltelefoner kan lägga de digitala 3D BIM-modellerna exponerade på den fysiska byggarbetsplatsen; modeller som visar hur konstruktion och design är tänkta. Modellerna visar t ex den annars ”osynliga” infrastrukturen.
”Gammas BIM-/AR-programvara används för att vägleda operatörer om var de ska skära, borra etc, vilket minskar både planeringstiden och risken att utföra arbete på fel plats, vilket är mycket kostsamt för våra kunder,” skriver Husqvarna.
PÅSKYNDAR UTVECKLINGEN INOM BYGGINDUSTRIN
– Investeringen från Husqvarna Group kommer att påskynda byggindustrins revolution och sprida medvetenhet om fördelarna med att använda AR -teknik på arbetsplatsen. Husqvarna Group, med våra nuvarande aktieägare i Formitas, är strategiska investerare och partners som hjälper oss att definiera konstruktionens framtid. Vi är glada över att kunna börja arbeta med Husqvarna Group om implementering av innovativ teknik i byggbranschen,” kommenterar Caner Dolas, VD och grundare av Gamma Technologies.
Husqvarnas nettoomsättningen, inkluderat varumärken som Husqvarna, Gardena, McCulloch, Flymo, Zenoah och Diamant Boart, uppgick 2020 till 42 miljarder kronor. Koncernen har cirka 13 000 anställda i 40 länder.