Genom att kombinera djupa insikter om branschen med AI, hävdar IFS att Nexus Black skapar förutsättningar för att snabbt och säkert införa smarta lösningar som gynnar verksamhet. Nexus Black är ett skräddarsytt program där varje uppdrag formats utifrån kundens behov och mål.

Förenar avancerad AI med djup branschkunskap
Generellt menar IFS SVP, Matt Kempson, att IFS med Nexus Black förenar avancerad AI-teknik med djup branschkunskap och ett dedikerat team för att kunna bättre ska kunna hantera komplexa utmaningar inom tillgångsintensiva industrier. Lösningen bygger på plattformen IFS.ai och möjliggör snabb utveckling och införande av AI-funktioner, från idé till resultat på bara några veckor.
Nexus Black erbjuder kunder:
- Smidiga, snabba och behovsstyrda insatser i etapper. En beprövad arbetsmetod som ger säkra och skalbara resultat.
- En tydlig process i fyra steg: Identifiera utmaningar, testa lösningar, snabb utveckling och digital kontinuitet.
- Tillgång till AI-specialister, branschkunniga experter och systemarkitekter med djup förståelse för industriella behov.
- Gemensamt utvecklingsarbete inom AI med fokus på lösningar som fungerar i stor skala.
IFS är inne i en snabb utvecklingsloop
Som en fond till det IFS nu lägger upp på bordet är det notabelt att bolaget snabbt utvecklat vassa lösningar kring AI. Bra i sammanhanget är att ha klart för sig skillnaden mellan AI och generative AI (genAI): AI analyserar och tolkar befintlig data för att förbättra effektivitet, noggrannhet och beslutsfattande inom fördefinierade gränser. Detta medan generativ AI skapar text, bilder, musik och modeller baserat på befintliga data.
Viktiga basala komponenter i detta när det gäller IFS är dels IFS Cloud, molnplattformen, och dels genAI-bitarna, med IFS.ai-tjänster tillgängliga över i stort sett hela IFs Cloud-erbjudandet och över de specifika sex branschlösningar som karaktäriserar bolagets kundmålgrupper: aerospace & defense, energy, construction, manufacturing, services och telecom. I detta hade man i slutet av fjolåret över 300 AI-användningsfall under utveckling, med 60 användningsfall som levererats under 2024. Att den svenska affärssystem-spelaren i högsta grad också tar detta med AI på djupaste allvar bekräftas inte minst av att 30 % av bolagets 7 000 anställda verkar inom FoU, en fördubbling under de senaste fem åren.

Inte ovanligt med implementeringsprogram
När det gäller att sätta ihop program för att få igång AI-satsningar hos existerande användarföretag eller potentiella nya kunder är dessa inte ovanliga, men många lösningsleverantörer gör detta mer med tyngdpunkt på affärsbedömningar och konstruerar ROI-modeller för att hjälpa till att fatta implementeringsbeslut, än på de tekniska och organisatoriska aspekterna. Men, som analytikern CIMdata konstaterat i en kommentar till IFS’ ansträngningar på området, ”många använder de här ROI-modellerna för att motivera sina investeringsbeslut, men ignorerar dem sedan.” Underförstått: IFS gör inte på detta sätt utan lägger istället emfasen på den tekniska och organisatoriska problematiken kring införandet. Då med ett fokus på AI, särskilt generativ AI (genAI).
”Under en tid har många leverantörer av industriella mjukvarulösningar utnyttjat maskininlärning (ML) för att förbättra användarupplevelsen (UX). Idag bäddar programvaruföretag in genAI i applikationer för att dra nytta av allmän kunskap och affärskunskap för att förbättra UX, vilket minskar vardagligt arbete så att användare kan fokusera på att fatta bättre beslut,” skriver analytikern och noterar att IFS har använt AI i flera år.
Christian Pedersen, IFS CPO, hävdade apropå detta under bolagets senaste stora Unleashed-event att AI finns överallt och att IFS tillämpar det på sina kärnfunktioner. I denna diskussion var det tydligt att IFS använde Retrieval Augmented Generation (RAG), som tillämpar kontextuell data om användaren och deras behov för att fokusera genAI-stöd, noterade CIMdata.
RAG är processen att optimera resultatet av en stor språkmodell, så den refererar till en auktoritativ kunskapsbas utanför sina träningsdatakällor innan ett svar genereras. Detta, menade Pedersen, ”ger Industriell AI förstår ditt sammanhang, ditt folk och kommer att bidra till att framtiden blir industriellt sett AI-driven.”

Ecosystemets betydelse för vassare AI
En annan intressant AI-aspekt relaterad till IFS är att bolagets partners spelar en viktig roll i IFS ekosystem. Här har t ex Boomi, en långvarig IFS-partner, känd för sin drag-and-drop, no-code integration och automationsplattform, arbetat med en genAI-aktiverad integration. Med genAI, byggde Boomi sex live AI-agenter för att hjälpa till att bygga anpassade integrationer mellan IFS och SAP. ”Ge Boomi bara en textbeskrivning av din integration så bygger den upp den. Du kan granska data och flödet den skapar, göra ändringar med några få klick och sedan instansiera den. Boomi kommer till och med att skriva dokumentationen för integrationen, på vilket språk du väljer. Lucas kallade det början på den ’agentiska framtiden’,” sa Steve Lucas, styrelseordförande och CEO för Boomi på Unleashed-eventet för ett halvår sedan.
Summa summarum så kan IFS med sin nu lanserade Nexus Black göra skillnad på vägen mot lyckade AI-projekt. I en pressrelease skriver bolaget:
”Genom att kombinera djupa insikter om branschen med AI, skapar Nexus Black förutsättningar för att snabbt och säkert införa smarta lösningar som gynnar verksamhet. Nexus Black är ett skräddarsytt program där varje uppdrag formats utifrån kundens behov och mål.”
Kan man leva upp till denna programförklaring är det inte så dumt i en tid när, enligt färska AI-studier från Gartner, ”hälften av organisationerna (i undersökningen) har antagit Al, men där de flesta fortfarande befinner sig i de tidiga stadierna av implementering eller experiment, och testar teknikerna i liten skala eller i specifika användningsfall, eftersom de arbetar för att övervinna utmaningar med otydlig ROI, otillräcklig Al-klara data och brist på intern Al-expertise.”

Nexus Black kan bli en intressant katalysator
Hur problematiskt är det egentligen att införa AI, Artificiell Intelligens, i det alltmer digitaliserade arbetet på industriföretagen? Frågan är förstås hyperaktuell och om man ska tro analytikern Gartners senaste siffror handlar redan idag införandet av AI om stora pengar. Enligt en färsk prognos förväntas de globala utgifter för generativ AI (GenAI) uppgå till 644 miljarder dollar under 2025. Detta skulle innebära en ökning med ökning med 76,4 % jämfört med 2024. Men, konkluderar analytikern, ”denna ökningstakt kommer inte att räcka.” Snarare bör de som ansvarar för investeringarna på området i företagen förbereda sig på stigande GenAI-utgifter 2025 för att få till fungerande och produktiva lösningar, drivna av bättre bättre grundmodeller.
Här kan IFS Nexus Black bli en intressant katalysator. Om man sedan klarar av detta på – som IFS skriver i pressmaterialet, ”på några veckor” – hänger samman med hur komplext projektet det handlar om är. Längre tid tar det nog i genomsnitt.