Det är som sagt ingen liten spelare Aras PLM fått upp på kundvagnen. Bolaget, grundat av Dietrich Mateschitz i mitten av 1980-talet lanserade den innovativa energidrycken i Österrike den 1 april 1987. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna. Ett spännande sidospår är förstås den massiva satsningen på ett Formel 1-stall, Oracle Red Bull Racing, men det är inkomsterna från försäljningen av primärt energidryck som skapat de stora pengaflödena: År 2022 såldes 11,582 miljarder burkar Red Bull världen över, en ökning med 18,1 procent jämfört med föregående år. Under samma period växte koncernens intäkter med 23,9 procent till 9,684 miljarder euro, motsvarande över 100 miljarder svenska kronor. I slutet av 2022 hade Red Bull 15 779 anställda globalt och sålde aktivt produkter i 175 länder.
Växande regulatoriska krav
Som en global aktör, med en växande produkt- och utbudsportfölj, är det avgörande för Red Bull att ha en lösning på plats som säkerställer att alla parter har tillgång till den mest exakta och aktuella produktdata som följer livsmedels- och dryckesindustrins regelverksstandarder.
Här menar man nu att Aras Innovator kommer att göra det möjligt för Red Bull att konfigurera sin PLM-lösning för att möta bolagets unika behov och anpassa dessa för att svara mot nya krav eller dra nytta av ny innovation.
Till saken hör att man inom livsmedels- och dryckesindustrin kräver regulatoriska standarder med exakt information om ingredienser och leveranskedjor. Detta blir ännu mer komplext i Red Bulls fall, där produktion och försäljning är global och inte bara berör ett land. Den digitala lösningen bakom detta måste kombinera skalbarhet och flexibilitet så att hela end-to-end-processen kan hanteras och övervakas korrekt.
Förutom de tekniska kraven var kulturell passform också en nyckelfaktor för Red Bull. Företaget uppskattade Aras globala positionering och starka närvaro i DACH-regionen. Det var viktigt för dem att ha kunniga lokala kontakter och ha tillgång till ett starkt nätverk av olika implementeringspartners.
”Vi tog hänsyn till många faktorer vid utvärderingen av PLM-lösningar. Kulturmässigt passar Red Bull och Aras helt enkelt ihop. Detta, utöver deras internationella räckvidd och expertis, gav oss förtroendet att de skulle vara den bästa teknikpartnern för oss.”
Läs mer om Aras PLM
I en artikel publicerad under förra vecka har vi talat med Aras europachef, Leon Lauritsen, och bolagets globale teknikchef, CTO Rob McAveney, om vägen framåt vad avser bolagets PLM-plattform – klicka på rubriken för att läsa artikeln:
Aras PLM om vad som krävs för framgång med artificiell intelligens, AI