Framtagningen av demotaxin hade stöd av de kantonala myndigheterna i Genève samt ”Department of Energy”, ”Transport and Agriculture (DETA)”, som representerades av kantonledamöterna Luc Barthassat och Pierre Maudet, och bygger på teknik från ABB. Ytterligare tester kommer att utföras under de närmaste månaderna.
Pilotprojektet driftsätts i början av maj. ABB Ability Marine Advisory System – OCTOPUS kommer att driftsättas av pilotprojektet i början av maj.
OCTOPUS-systemet kommer att göra det möjligt för ABB att tillhandahålla SeaBubbles styrcenter realtidsdata som omfattar praktiskt taget alla aspekter av fartygens driftstatus.
Genom att lyfta huvuddelen av kroppen ut ur vattnet kommer SeaBubble att ha mycket mindre kölvatteneffekter än andra fordon i sin storlek. Det var Alain Thebault och Anders Bringdal, en seglare och vindsurfare, som startade företaget och de har redan dragit in 1,5 miljoner dollar i utvecklingskapital till projektet. Bland de som satsat pengar finns grundaren av drone-tillverkaren Parrot, Partech Ventures, och den av franska regeringen uppbackade BPI-fonden.
– Vi har städer som fastnar i trafikstockningar, det finns föroreningar överallt, och vi har något som verkligen kan hjälpa till, säger Bringdal och tillägger, ”vi har en båt som är miljövänlig, det är ljudlös och skapar inga vågor. ”
SeaBubbles har en räckvidd på drygt 12 mil. Den mest intressanta egenskapen hos den planerade konstruktionen är att den inte genererar vågor, inte ens i full fart. Det är en god egenskap i o m att den är tänkt för stadsmiljöer med kanaler.