Annons

KLARSYNT: Ninetech utvecklar skräddarsytt MOLNSYSTEM

IT-koncernen Ninetech har fått och genomfört en av sina största och mest omfattande beställningar hittills i bolagets 25-åriga historia. Tillsammans med optikerkedjan KlarSynt lanserar nu detta IT-konsultbolag ett skräddarsytt, molnbaserat affärssystem som kommer att användas av 120 optiker från Trelleborg till Övertorneå.

Samarbetet mellan KlarSyntkedjan och Ninetech är ingen nyhet, bolagen har jobbat ihop i över ett decennium, med de senare som digital helhetspartner. Bland annat via optikersystemet ServeIT – ett helt skräddarsytt affärssystem framtaget i nära partnerskap mellan Ninetech och Klarsynt.

Detta system hanterar allt från information om genomförda synundersökningar, data för patient- och journalinformation, produkt-, lager- & prisinformation, tidböcker för kallelser till synundersökningar, prenumerationstjänster samt lösningar för butikens kassalösningar och kortterminaler.

Exempel på gränssnittet i Serve-IT-systemet.

Siktet inställt på vassa kundupplevelser. Under det senaste året har det nya ServeIT Online varit under utveckling. Efter en omfattande research påbörjades utvecklingsarbetet där fokus bland annat låg på mobilitet, enkelhet och effektiva arbetsflöden. Allt för att stötta en optimal kundresa och skapa konkurrensfördel för KlarSynt genom smarta digitala hjälpmedel.

Annica Zinders, VD för KlarsSynt.

– Sommaren 2017 tog KlarSynt beslut om att modernisera nuvarande affärssystem till en molnbaserad lösning. I samband med detta såg vi även möjligheten att utveckla funktioner utifrån våra optikers behov ute i sina respektive verksamheter, säger, säger Annica Zinders, VD för optikerkedjan.
Hon tillägger att man nu är i installationsfasen av detta projeket och Zinders hävdar att man tillsammans med digitala partnern Ninetech, har utvecklat ett av marknadens mest kraftfulla och molnbaserade affärssystem för optiker.
– Jag vill passa på att skicka en stor eloge och tack till vårt svenska team bestående av Gabriela Flores Araya, Göran Skjöld och hela teamet hos Ninetech, som har lett detta stora och komplexa projekt tillsammans

”Det bästa molnbaserade systemet i branschen.” Allmänt kan noteras att KlarSynt utvecklat en stark marknadsposition. Man kan  beskriva företaget som en sammanslutning av personliga optiker som satsat på att ta ett helhetsansvar för sina patienters ögonhälsa.
– Styrkan hos våra anslutna optiker är just optik och ögonhälsa och det nya affärssystemet är utvecklat för att stödja dessa unika styrkor, säger Zinders.
Det ligger i sakens natur att detta har varit ett stort projekt för KlarSynt, som har krävt stor förståelse för butikens vardagliga behov och en noggrann analys av vad som fungerar bäst i deras verksamhet.
– När vi startade projektet beslutades det att affärssystemet skulle vara det absolut bästa i optikbranschen – en molnbaserad lösning var även en självklarhet, säger Gabriela Flores Araya, marknadsansvarig och medlem i IT-rådet På KlarSynt. Nu kan affärssystemet växa med oss men också utvecklas i takt med marknadens senaste trender och behov från både våra butikers och slutkonsumenters behov.

En av Ninetechs största leveranser någonsin. För Ninetech har jobbet med den rikstäckande optikerkedjan varit en av de mest omfattande leveranserna i bolagets 25-åriga historia.
– Att lyfta ett affärssystem till en helt ny toppmodern teknikplattform, ta tillvara allt som fungerat bra, och framförallt, arbeta fram nya insikter och se möjligheterna som ny teknik ger har varit både kul och utmanande. I ett projekt av den här magnituden som omfattar, inte bara själva utvecklingsprojektet, utan även drift och förvaltning ser vi verkligen kraften inom vår koncern, ”Combined Excellence”, där vi är flera spetsbolag som tillsammans kan komplettera varande för att skapa bra helhetslösningar, säger Stefan Gurra Gustafsson, VD på Ninetech.

Bolaget består av ett 70-tal kollegor fördelade på våra fyra kontor i Karlstad (HK), Stockholm, Örebro och Göteborg. Ninetech grundades 1993 av nio tekniker. Därav namnet: NINE TECHnicians. Man är organisationsmässigt också en del av koncernen Combined Excellence, som består av flera dotterbolag med spets inom digitalisering och som tillsammans omsätter ca 300 miljoner kronor.
Koncernen äger som sagt en rad bolag: Förutom Nientech, också Netgain, CloudPro, SiteDirect, TWO, Viewbase Solutions och Smartsourcing. I mars i år köpte man f ö också Elvenite, som är en tjänsteleverantör till livsmedelsindustrin med spetskompetens inom ERP och Business Intelligence.

 

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title