Annons

Klart med integrationen av PRIME Aerostructures i världsledande Dassault-partnern TECHNIA

PLM - CAE/VÄSSAD EXPERTIS inom DS 3DEXPERIENCE-plattformen med betoning på AVANCERAD SIMULERING. Att integrera nyköpta bolagsverksamheter i större PLM-koncerner tillhör inte sånt man gör över en natt. Men svenska Addnode-koncernen, känd som en offensiv kraft inom PLM- och plattforms-lösningar på produktutvecklingens mjukvarusida, tillhör marknadens mest framgångsrika aktörer i detta. Bolaget har sedan starten 2003, med PLM-konsulten TECHNIA som bas, köpt 75 bolag och expanderat till att bli en världsspelare inom industriellt IT-stöd, med en total koncernomsättning 2024 på nära 7,8 miljarder. Detta med betoning på PLM- och CAx-området, framför allt byggt på det djupa partnerskapet med en av marknadsledarna PLM-sidan, Dassault Systemes och deras 3DEXPERIENCE-portfölj, med appar som CAD- och design-klassikern CATIA, CAE-sviten Simulia (Simulering & Analys), DM-portföljen DELMIA (Digital Manufacturing) och PLM-/PDM-lösningen ENOVIA. Detta har koncernchefen, Johan Andersson, TECHNIAs CEO Magnus Falkman och medarbetarna på PLM-sidan gjort så framgångsrikt att TECHNIA faktiskt är Dassaults största VAR-partner, (Value Added Reseller). Men även dotterbolaget och globalt ledande Autodesk-partnern Symetri är av stor finansiell och teknisk betydelse.
Men inom avancerad PLM är alltså TECHNIA det stora namnet och när bolaget, i mitten av fjolåret köpte österrikiska PRIME Aerostructures, var det framför allt en förstärkning av bolagets framstående simulerings-kapabiliteter. Notabelt är dock att PRIME allmänt också tillhandahåller toppmoderna ingenjörskonsulttjänster inom olika branscher, specialiserade på design, analys, metodutveckling, additiv tillverkning och kompositer. Men bolagets specialisering inom avancerade flygplansstrukturer - där man levererar teknik och tjänster för design av lätta, högpresterande komponenter som vässar flygplanens effektivitet och säkerhet - står ut. Tjänsterna omfattar hela produktens livscykel, från idé till produktion och certifiering.
Mjukvarumässigt baserar man sig alltså på primärt Dassaults 3DEXPERIENCE-plattform och dagens nyhet är att TECHNIA nu, bara ett knappt halvår efter köpet, meddelar att sammanslagningen mellan TECHNIA och detta förvärv är slutförd.
"Denna sammanslagning förenar oss under ett varumärke och frigör den fulla potentialen hos vår kombinerade expertis och resurser. Genom att integrera våra programvaru- och tekniska tjänsteportföljer kan vi leverera en omfattande uppsättning lösningar som gör det möjligt för våra kunder att möta deras föränderliga utmaningar. Jag välkomnar varmt PRIME-teamet när de går samman med TECHNIA," kommenterar TECHNIA-chefen, Magnus Falkman, saken.
Jens Potthoff, CEO och ansvarig för TECHNIA Euro-Central och det tyskspråkiga området pekar i sin tur på att fusionen gått snabbt:
"Integrationen av PRIME Aerostructures är ett bevis på båda teamens hängivenhet och hårda arbete. Denna prestation, realiserad inom fem månader efter förvärvet, betyder en kraftfull förening av styrka och expertis. När vi nu går framåt som ett enat team innebär detta att vi kan erbjuda utökad kompetens och kapacitet att leverera ännu större värde till våra kunder," säger han.

PRIME Aerostructures är baserat i Wien, Österrike, strategiskt beläget vid IST Park. Simuleringsbitarna har stor betydelse i detta och används för att lösa problem, design- och prestandaoptimering inom sånt som strukturmekanik, flödessimulering, multikropp-simulering och elektromagnetism.
Ingenjörerna på PRIME Aerostructures har vidare en mycket intressant meritlista och har varit involverade i flera av marknadens mest prestigeladdade flyg- och rymdprogram. Man har bl a utvecklat utvecklat komposit- och metallkomponenter för flygplan som en rad Airbus-modeller, från A330 till A380. Sak samma för Boeings 737 till 787-modellerna. På rymdsidan har man vidare varit med inom projekt som ARTEMIS- och ARIANE 5 (VINCI Cardan). För närvarande utvecklar man bl a kompositstrukturer för nästa generations turbopropflygplan.
Det är alltså ett högkvalificerat bolag som tagit plats i TECHNIA, efter Addnode Groups övertagande och ett förvärv som befäster och breddar bolagets position som en av marknadens främsta leverantörer inom digital simulering inom Dassault-sfären.

”Klassens bästa simuleringsverktyg”
Köpet färgar väl in i TECHNIAs PLM-upplägg, där uppbyggnaden av ett starkt simuleringsteam är en av TECHNIA-chefens, Magnus Falkman, prioriteringar.
PRIME Aerostructurers expertteam använder på simulerings- och analysområdet vad man beskriver som, ”klassens bästa simuleringsverktyg för att öka kreativiteten genom hela produktens livscykel och omvandla innovativa idéer till konkreta, kvalitetsdrivna lösningar.” Detta inkluderar noggrann analys, från materialval till omfattande problemlösning, där tyngdpunkten ligger på Dassaults digitala simuleringsverktyg i SIMULIA-sviten. Goda exempel på sådana verktyg är t ex FEA-mjukvaran (Finita Element Analysis) Abaqus, Simulia X-flow för CFD (Computational Fluid Dynamics) eller CST Studio för elektromagnetiska studier.

Projektledning är en kärntjänst man erbjuder och all ingenjörsverksamhet stöds av tydlig och konsekvent kommunikation med både tekniska och kommersiella kontaktpunkter inom bolagskundernas organisationer.

Men, som sagt, denna Dassault Systèmes-partner är framför allt specialiserad på avancerade aerostrukturer. I detta använder PRIME toppmodern teknik som additiv tillverkning, kompositer och simuleringar och tjänsterna täcker hela produktlivscykeln, från idé till produktion och certifiering. PRIME är känt för att tänja på tekniska gränser och utvecklar lätta, högpresterande komponenter som förbättrar flygplanens effektivitet och säkerhet.

Tufft på den tyska marknaden 2024,
men bättre i Norden, Storbritannien och Frankrike
Addnode Groups dotterbolag är organiserade i tre divisioner: Design Management (med Symetri som ledande dotterbolag), Product Lifecycle Management (TECHNIA) och Process Management (Ida Infront).

När det gäller detta Addnode-koncernens tyngsta PLM-ben, kan noteras att Tyskland 2024 stod för tio procent av koncernens nettoomsättning och man har egentligen inom hela den tyskspråkiga delen haft att tampas med konjunktureffekter och att detta förväntas att även 2025 vara en tuff marknad.
I boksluts-rapporten för 2024 skriver koncernbasen, Johan Andersson, att, ”divisionen Product Lifecycle Management har haft en fortsatt stabil försäljning över lag, men försäljningen i Tyskland har påverkats av en lägre efterfrågan från bilindustrin. Vi ser samtidigt en ökning i försäljning till kunder inom försvarsindustrin.” Men, noteras också i Q4-rapporten: ”I division Product Lifecycle Management har försäljningen av PLM-system och tillhörande tjänster varit god i Storbritannien, Frankrike och Norden.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title