Det är Marknadsföreningen i Stockholm som står bakom priset och har med hjälp av en jury bestående av några av landets främsta kommunikationsexperter utsett vinnarna. Priset delades ut på Fotografiska muséet i Stockholm den 25 januari. Motiveringen lyder:
”I en lågintresse- och traditionstyngd bransch har detta bolag visat att allt är möjligt om man bara vågar söka rätt insikter och tro på förändring. Att skapa allmänintresse för en affär som inte riktar sig till konsument eller har en fysisk produkt, ses som en omöjlighet för många. Genom att förflytta fokus från teknik till människan, skrota kommunikation som inte ger effekt och fokusera på PR, sociala medier och de egna medarbetarna, har bolaget gjort det omöjliga möjligt och på kort tid och med små medel givit varumärket vingar långt utanför nations- och branschgränserna”.
Marknadsföreningen i Stockholm har sedan 2006 utsett Årets Marknadschef och nytt för i år är utmärkelsen Årets varumärkesresa. Utöver Semcon var företagen Dometic, Fonus och Hemtex nominerade.
När det gäller Semcon har ett genomgående varumärkesarbete har genomförts i syfte att öka kännedomen och intresset för Semcon. Innehållet innefattar bland annat en ny positionering, varumärkesplattform, visuell identitet och kommunikationsstrategi. Allt genomsyras av att alltid utgå från slutanvändarens behov och beteenden – först människan, sedan tekniken.
Semcons marknadsavdelning består av:
Ida Borenstein, Christian Borg, Maria Cederfont, Emma Groth, Emil Gustafsson Ryderup, Sofia Lindqvist, Linda Nilsson, Per Nilsson, Erika Rogbrant och Therese Scander.