De stigande priserna beror bland annat på en fortsatt mycket hög efterfrågan trots en vikande konjunktur. Kompetensbrist och lönekonkurrens inom flera kompetensområden är andra faktorer som tillsammans med konsultbolagens minskade rationaliseringsutrymme påverkar prisutvecklingen. Med en genomsnittlig tillväxt om 3,6 procent utmärker sig produkt- och tjänsteutveckling inklusive design som förväntas växa med drygt 11 procent. Detta att jämföra med management-konsulttjänster där tillväxten väntas bli drygt 4 procent.
Fortsatta löneökningar
Lönerna fortsätter att öka trots att de traditionella IT-konsultbolagens utrymme för rationaliseringar börjar nu ta slut. Det befintliga gapet mellan löner och marknadspriser kommer inte att kunna öka i någon större omfattning under de närmsta åren vilket indikerar att trenden med stigande konsultpriser fortsätter.
Matchningsproblematiken avseende kompetens består över överskådlig tid. Industrialiseringen av IT med ett ökat användande av molntjänster minskar behovet av tekniska volymkompetenser.
Även en vikande konjunktur har en återhållande effekt på efterfrågan på icke-strategiska volymkompetenser. En snabb och omfattande kompetensomställning krävs inom IT-området då behovet fortsätter förändras. För att lyckas, uppmanar Radar till att ur ett samhällsperspektiv genomföra större satsningar på nationella omställnings- och utbildningsprogram.
Högre värdeutväxling för mindre nischade konsulter
Radars analys av IT-konsultleverantörernas värdeutväxling, Radar-nyckeltal, som sammanväger kunders upplevda värdeskapande och kundnöjdhet med konsultbolagets förmåga att göra vinst, visar på tydliga skillnader mellan aktörerna på den traditionella IT-konsultmarknaden.
I rapportens ranking av 100 undersökta IT-konsultbolag visar att små/nischade har högre värdeutväxling mot kund än stora och generella. Samtidigt är värdeutväxlingen hos bolag med fokus på strategisk rådgivning, människor och kommunikation högre än i bolag med en bredare teknikinriktning.
Ökad skillnad mellan höga och låga betyg
Avståndet mellan IT-konsultbolag som får högst respektive lägst betyg ökade ytterligare under 2018. Som köpare av IT-konsulttjänster innebär detta en ökad risk som kräver en noggrann sourcing-process och en välutvecklad leverantörsstyrning. Hos leverantörssidan bör spridningen i kundnöjdhet betraktas med oro då endast 31 procent av kunderna upplever att deras konsultleverantörer förstår deras kärnverksamhet och utmaningar.
Konsolideringen av marknaden är mycket hög och det stora antalet uppköp och samgåenden fortsätter även under 2019. Den fragmenterade svenska konsultmarknaden levererar idag drygt hälften av timmarna via enmans- eller fåmansbolag. De 15 största aktörerna på den svenska marknaden representerar knappt 25 procent.