Tittar man sedan på de få tillverkningsföretag som enligt undersökningen kan betecknas som industrins digitala föregångare, är det tydligt att de skiljer sig från övriga företag i sin hantering av företagets digitalisering. Exempelvis så investerar de 45 procent av sin budget i digitalisering, de har tydliga digitala strategier och deras teknikinvesteringar har ett fokus på avkastning. Detta innebär att de åtnjuter många fördelar i förhållande till sina konkurrenter.
Vid sidan om sitt digitala övertag gentemot konkurrenter är de också betydligt mer optimistiska än övriga företag. När det gäller marknadsturbulens, störningar i leveranskedjan och klimatförändringar tror mer än en fjärdedel (28 procent) av de digitala föregångarna att de kan klara de kommande fem årens utmaningar utan att behöva göra ytterligare investeringar.
Viktigt utnyttja generativ AI fullt ut, säger Sander
Detta sagt ger Ann-Kristin Sander ger ytterligare exempel på områden där tillverkningsindustrin kan ha fastnat i sin digitaliseringsresa:
- Generativ AI (GenAI): Många företag har ännu inte utnyttjat potentialen med generativ AI fullt ut. Det handlar inte bara om att optimera produktdesign eller simulera tillverkningsprocesser, utan också om att stödja personalen genom att automatisera rutinuppgifter, vilket möjliggör snabbare beslutsfattande och effektivare verksamhet.
- Molntjänster och datadelning: Trots den ökande förståelsen för molnets fördelar, ligger många företag fortfarande efter när det gäller att fullt ut implementera molnbaserade lösningar. Det handlar om att skapa en sammanhängande digital infrastruktur som gör det möjligt att samla, analysera och agera på data i realtid – något som är kritiskt för att hålla jämna steg med konkurrenterna.
- Talent management och retention: Det finns också ett tydligt behov av att investera i digitala verktyg och utbildningsprogram för att både framtidssäkra och behålla kompetens. Att hantera personalens utveckling digitalt är ett område där många fortfarande inte kommit lika långt som man skulle önska.
Några sammanfattande slutsatser av under sökningen:
- 82 % av de svarande inser vikten av AI för att driva innovation och effektivitet
- Sammansättningsbarhet och öppen arkitektur i företagslösningar kommer att vara nyckeln för att tillåta verktyg att integrera ny teknik och processer sömlöst, vilket säkerställer smidighet och skalbarhet
- Förutsägande underhåll och förbättrad hantering av tillgångars livscykel är viktiga drivkrafter för att införa företagsprogramvara inom allmännyttiga sektorn
- Resursoptimering (39 %) och strategi för kundupplevelse (38 %) identifierades som betydande effekter av digital transformation
- 87 % av de tillfrågade betonar vikten av att ha förmågan att ställa in och mäta kritiska nyckeltal inom sina företagsprogram-system, men många kämpar med att modernisera sin programvara för att möta dessa behov
- 46 % av företagens beslutsfattare har fastställt tidslinjer och mål för att nå hållbarhetsmål, men mindre än en tredjedel (31 %) av de tillfrågade har nått sina första hållbarhets-milstolpar
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av forskningsorganisationen Censuswide på uppdrag av IFS. Den genomfördes bland 815 seniora beslutsfattare på tillverkningsföretag med en omsättning på två miljarder kronor eller mer i 19 länder världen över, inklusive Sverige.