Annons

Lider tillverkningsindustrin av digital handlingsförlamning?

”EN UNDERSÖKNING från IFS visar att 68 PROCENT av företagen FASTNAT I DIGITALISERINGENS TIDIGA SKEDEN.” Det är den kanske mest uppseendeväckande konklusionen i den studie som nu tagits fram av affärssystemutvecklaren IFS, och som tar tempen på den digitala mognaden inom tillverkningsindustrin. Bolagets Nordenchef, Ann-Kristin Sander (bilden), säger i en kommentar:
”Bakgrunden är att tillverkningsindustrin befinner sig vid ett vägskäl,” säger hon och pekar på att undersökningen visar att hela 68 procent av de svenska företagen har fastnat i digitaliseringens tidiga skeden utan några konkreta planer på hur de ska gå vidare. Samtidigt vet de flesta tillverkningsföretag att de behöver investera i digitalisering för att överleva på lång sikt. Ändå kan mindre än 10 procent betecknas som digitala förebilder, enligt undersökningen från IFS.
Resultaten är intressanta, inte minst för att det handlar om en tämligen omfattande studie i vilken 815 tillverkningsföretag, från bland annat Sverige, deltagit.
En rimlig tolkning av svaren i studien visar kort sagt att många tillverkningsföretag famlar i sin digitalisering och har svårt att prioritera vilken teknik de ska investera i. De står mer eller mindre stilla. Samtidigt inser 79 procent att ett starkare engagemang för verksamhetens digitalisering är avgörande för dess framtid, och att verksamheten inte kommer att överleva mer än 1-3 år om den inte genomför omfattande moderniseringar av sin digitala teknik.
En vinkel i problematiken med att få fart på digitaliseringen tycks ha att göra med svårigheter med den tekniska prioriteringen. 89 procent av de svenska tillverkningsföretagen har, enligt studien, problem med att välja vilken teknik som är viktigast att investera i och markerade i svarsrutorna alla teknikområden som fanns med som alternativ, som ”väsentliga”. Detta är mer än det globala snittet som ligger på 80 procent. De domäner som togs upp var:
• Artificiell intelligens
• Dataanalys
• Stora språkmodeller (LLM)
• IoT
• Augmented reality
Från IFS sida talar man till och med om att studien indikerar en slags handlingsförlamning inom tillverkningsindustrin, en förlamning som ser ännu tyngre ut när man tittar närmare på hur man inom företagen drar åt olika håll: Det visar sig att förväntningarna på digitalisering är olika beroende på var man befinner sig i organisationen. Nästan alla chefer på de svenska företagen (97 procent) anser att virtual/augmented reality är den viktigaste tekniken att investera i när det gäller digitalisering, medan endast 78 procent av de operativa beslutsfattarna anser att denna teknik är den viktigaste. Den teknikinvestering som såväl cheferna (96 procent) som de operativa beslutsfattarna (89 procent) är mest överens om är viktig är IoT.
”Många förstår att det är bråttom, men fastnar på grund av obeslutsamhet, och väntar på att andra ska investera i tekniken först så de kan se resultatet. Eller så väntar de på att få vägledning från en pålitlig partner innan de går till handling. Detta gör att de stannar i sin utveckling och riskerar att halka efter sina konkurrenter,” säger Sander.

Tittar man sedan på de få tillverkningsföretag som enligt undersökningen kan betecknas som industrins digitala föregångare, är det tydligt att de skiljer sig från övriga företag i sin hantering av företagets digitalisering. Exempelvis så investerar de 45 procent av sin budget i digitalisering, de har tydliga digitala strategier och deras teknikinvesteringar har ett fokus på avkastning. Detta innebär att de åtnjuter många fördelar i förhållande till sina konkurrenter.

Vid sidan om sitt digitala övertag gentemot konkurrenter är de också betydligt mer optimistiska än övriga företag. När det gäller marknadsturbulens, störningar i leveranskedjan och klimatförändringar tror mer än en fjärdedel (28 procent) av de digitala föregångarna att de kan klara de kommande fem årens utmaningar utan att behöva göra ytterligare investeringar.

Viktigt utnyttja generativ AI fullt ut, säger Sander
Detta sagt ger Ann-Kristin Sander ger ytterligare exempel på områden där tillverkningsindustrin kan ha fastnat i sin digitaliseringsresa:

  1. Generativ AI (GenAI): Många företag har ännu inte utnyttjat potentialen med generativ AI fullt ut. Det handlar inte bara om att optimera produktdesign eller simulera tillverkningsprocesser, utan också om att stödja personalen genom att automatisera rutinuppgifter, vilket möjliggör snabbare beslutsfattande och effektivare verksamhet.
  2. Molntjänster och datadelning: Trots den ökande förståelsen för molnets fördelar, ligger många företag fortfarande efter när det gäller att fullt ut implementera molnbaserade lösningar. Det handlar om att skapa en sammanhängande digital infrastruktur som gör det möjligt att samla, analysera och agera på data i realtid – något som är kritiskt för att hålla jämna steg med konkurrenterna.
  3. Talent management och retention: Det finns också ett tydligt behov av att investera i digitala verktyg och utbildningsprogram för att både framtidssäkra och behålla kompetens. Att hantera personalens utveckling digitalt är ett område där många fortfarande inte kommit lika långt som man skulle önska.

Några sammanfattande slutsatser av under sökningen:

  • 82 % av de svarande inser vikten av AI för att driva innovation och effektivitet
  • Sammansättningsbarhet och öppen arkitektur i företagslösningar kommer att vara nyckeln för att tillåta verktyg att integrera ny teknik och processer sömlöst, vilket säkerställer smidighet och skalbarhet
  • Förutsägande underhåll och förbättrad hantering av tillgångars livscykel är viktiga drivkrafter för att införa företagsprogramvara inom allmännyttiga sektorn
  • Resursoptimering (39 %) och strategi för kundupplevelse (38 %) identifierades som betydande effekter av digital transformation
  • 87 % av de tillfrågade betonar vikten av att ha förmågan att ställa in och mäta kritiska nyckeltal inom sina företagsprogram-system, men många kämpar med att modernisera sin programvara för att möta dessa behov
  • 46 % av företagens beslutsfattare har fastställt tidslinjer och mål för att nå hållbarhetsmål, men mindre än en tredjedel (31 %) av de tillfrågade har nått sina första hållbarhets-milstolpar

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av forskningsorganisationen Censuswide på uppdrag av IFS. Den genomfördes bland 815 seniora beslutsfattare på tillverkningsföretag med en omsättning på två miljarder kronor eller mer i 19 länder världen över, inklusive Sverige.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title