Annons

Mölnlycke Health Care graderar upp sitt SAP-system och lyfter den interna kompetensen

Jobbar i SAPs S/HANA på ERP-sidan och 3DEXPERIENCE från Dassault Systemes när det gäller PLM. Svenska medicinteknik-företaget Mölnycke Health Care har i dagarna tagit ett stort steg framåt på digitaliserings-sidan och när det gäller affärssystem. Detta genom driftsättningen av ett molnbaserat system från SAP, en förändring som berör nära 1 900 anställda globalt. Till saken hör att bolaget är världsledande inom sitt gebit med lösningar som utrustar vårdpersonal runt om i världen med kliniskt material specialiserat kring innovativa lösningar för sårvård och kirurgiska ingrepp.
När det gäller affärssystem har man ända sedan år 2000 jobbat i SAP-miljön, medan man när det produktutveckling jobbar på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform. Det senare en toppmodern PLM-lösning som betytt en hel del ifråga om ledtids-besparingar inom Mölnycke, som ska återkomma till i en senare artikel bl a baserat på en presentation vid PLM-konsulten TECHNIAS Innovation Forum 2024.
Men det är alltså på ERP-sidan bolaget nu sjösatt en uppgradering till SAPs molnbaserade lösning, S/4HANA Private Cloud. Bakgrunden är att Mölnycke sedan introduktionen av SAP runt millennieskiftet expanderat rejält vilket skapat nya behov kring vad affärssystemet ska klara av.
Det var vid årsskiftet 2024/25 man tog beslutet att uppgradera till S/4HANA Private Cloud, med hjälp av konceptet RISE with SAP för att accelerera den fortsatta digitala utvecklingen. RISE med SAP är ett transformationskoncept som stöder molnmigrationen med beprövad metodik, avancerade verktyg och expertvägledning.
Inför projektstarten insåg Mölnlycke att mycket av kompetensen kring det befintliga affärssystemet låg hos externa servicepartner och för att stärka sin egen förmåga har bolaget nu valt att satsa på ett internt kompetenslyft för att driva digitaliseringen framåt.
”Precis, vi är erfarna SAP-användare och vårt affärssystem hanterar redan i dag cirka en halv miljon affärshändelser varje dag. Vi har dock märkt att mycket av kunskapen om vad SAP kan göra för oss har försvunnit över tid och därför har vi nu valt att satsa stor del av budgeten på ett kompetenslyft för våra egna medarbetare. På så sätt säkrar vi vår kärnkompetens långsiktigt, säger Mikael Björk, IT-chef på Mölnlycke.
Notabelt i kontexten är att hållbarhets- och digitaliserings-strävandena står i centrum för exekveringen av bolagets mission gentemot sina kunder runt om i världen. IT-avdelningen är i detta organiserad kring team som tar slutansvaret för lösningar inom olika affärsområden, i dagsläget fyra stycken: Sårvård, Operationsrumslösningar, Handskar och Antiseptika. Mölnlyckes nuvarande IT-landskap kännetecknas idag av stora COTS/SaaS-plattformar för ERP, CRM och PLM, som primärt stödjer de interna kärnprocesserna. Man jobbar i detta perspektiv efter agila utvecklings- och DevOps-metoder, inklusive end-to-end Software Delivery Lifecyle-processer.
Inledningsvis flyttas cirka 80–85 procent av befintliga processer till det nya systemet – men hur ser det fortsatta resan ut? Hur kommer AI med i spelet?

När de 80–85 procenten av befintliga processerna flyttats över kommer Mölnlycke att successivt digitalisera fler produktflöden och öka användningen av AI för att automatisera olika affärsprocesser. Målet är helt standardiserade lösningar och ingen egenutveckling.
Efter lanseringen i april 2025 fortsätter digitaliseringen och arbetet med att göra Mölnlycke ännu effektivare med AI och automatisering för att i förlängningen förbättra för kunder och deras patienter globalt.

SAP-systemet centralt i digitaliseringsresan
”Klart är att att SAP-systemet i dag är en viktig centerpunkt i vår digitaliseringsresa och de interna processer. Engagemanget sträcker sig från vd och styrelse till medarbetare i säljorganisationen och fabrikerna. Det engagemanget krävs för att Mölnlycke ska kunna fortsätta växa och utvecklas,” summerar Mikael Björk.
I pressmaterialet noteras vidare att att merparten av Mölnycke-medarbetare som involveras kommer att använda det nya systemet dagligen. Vissa medarbetargrupper får också direkt tillgång till SAP Fiori, ett nytt gränssnitt som ger bättre överblick och effektivare arbete.
”Att förstå exakt vad man har på plats innan man börjar göra stora förändringar är avgörande. Dessutom är det nödvändigt att bygga och behålla intern kompetens för att snabbt kunna anpassa sig till förändringar på marknaden,” avslutar Mikael Björk.

Att etablera digitala arbetssätt
Mölnlycke sysselsätter cirka 8 500 personer. Företagets huvudkontor finns i Göteborg, Sverige och man är verksamma i mer än 100 länder världen över.  Bolagets produkter och lösningar används dagligen av sjukhus, vårdgivare och patienter. Mölnlycke grundades 1849, ägs av Investor.
I en kommande artikel ska vi titta närmare på ett intressant case från Mölnycke Health Care kring hur man genom att förändra ett manuellt arbetssätt till ett digitalt radikalt minskade antalet arbetstimmar kopplat till ett materialbyte. Bl a genom att att etablera ett antal principer: en enda datakälla, återanvändning ”data paket”, och genom att gå från dokument- till datahantering effektiv rapportgenerering.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title