När de 80–85 procenten av befintliga processerna flyttats över kommer Mölnlycke att successivt digitalisera fler produktflöden och öka användningen av AI för att automatisera olika affärsprocesser. Målet är helt standardiserade lösningar och ingen egenutveckling.
Efter lanseringen i april 2025 fortsätter digitaliseringen och arbetet med att göra Mölnlycke ännu effektivare med AI och automatisering för att i förlängningen förbättra för kunder och deras patienter globalt.

SAP-systemet centralt i digitaliseringsresan
”Klart är att att SAP-systemet i dag är en viktig centerpunkt i vår digitaliseringsresa och de interna processer. Engagemanget sträcker sig från vd och styrelse till medarbetare i säljorganisationen och fabrikerna. Det engagemanget krävs för att Mölnlycke ska kunna fortsätta växa och utvecklas,” summerar Mikael Björk.
I pressmaterialet noteras vidare att att merparten av Mölnycke-medarbetare som involveras kommer att använda det nya systemet dagligen. Vissa medarbetargrupper får också direkt tillgång till SAP Fiori, ett nytt gränssnitt som ger bättre överblick och effektivare arbete.
”Att förstå exakt vad man har på plats innan man börjar göra stora förändringar är avgörande. Dessutom är det nödvändigt att bygga och behålla intern kompetens för att snabbt kunna anpassa sig till förändringar på marknaden,” avslutar Mikael Björk.
Att etablera digitala arbetssätt
Mölnlycke sysselsätter cirka 8 500 personer. Företagets huvudkontor finns i Göteborg, Sverige och man är verksamma i mer än 100 länder världen över. Bolagets produkter och lösningar används dagligen av sjukhus, vårdgivare och patienter. Mölnlycke grundades 1849, ägs av Investor.
I en kommande artikel ska vi titta närmare på ett intressant case från Mölnycke Health Care kring hur man genom att förändra ett manuellt arbetssätt till ett digitalt radikalt minskade antalet arbetstimmar kopplat till ett materialbyte. Bl a genom att att etablera ett antal principer: en enda datakälla, återanvändning ”data paket”, och genom att gå från dokument- till datahantering effektiv rapportgenerering.