Lösningen från Varjo utmärker sig alltså framför allt som den första lösningen på marknaden med en upplösning i klass med det mänskliga ögat. Man påpekar i dagens pressmaterial att, ”det kommer också att bli världens första VR/XR-hård- och mjukvaruprodukt som är särskilt inriktad på industriell användning.”
Man hävdar vidare att lösningen är av en magnitud med kraft att, ”transformera arbetet i komplexa och designdrivna industrier, inklusive simulering och träning, arkitektur.” Segment som bil-, flyg-, tillverknings-, hightech-, bygg- och designindustrierna är också områden där tekniken från Varjo kan göra stor nytta.
Skypegrundarens, Niklas Zennström, bolag bakom investeringsrundan. Den senaste rundan av investeringskapital, som alltså drog in drygt 280 miljoner, leddes av Atomico Founding Partners. CEO för detta bolag är ingen mindre än Niklas Zennström, mest känd som grundare av Skype; en lösning som såldes till Microsoft och i ett slag gjorde Zennström till multimiljardär.
– Upplösningen i VR-enheter på marknaden idag ligger bara på en bråkdel av vad det genomsnittliga mänskliga ögat kan se, säger Niklas Zennström. Innan vi träffade Varjos visionära grundare och upplevde deras överlägsna produkt, trodde vi att VR fortfarande var minst tio år från att bli riktigt användbar för yrkesverksamma. Varjoteknologin förändrar detta i ett slag. Fordons-, teknik-, rymd-, arkitektur-, konstruktions- och designindustrierna, ja, egentligen alla industrier som kan ha nytta av simulering och träning i realtid behöver inte längre ha decennieperspektivet framför ögonen. Tekniken kan nu användas inom kort.
Till saken när det gäller kapitalbilden hör också att man totalt dragit in 46 miljoner dollar, alltså knappt 417 miljoner kronor. Bolaget siktar enligt pressmaterialet att ha lösningen ute på marknaden under 4:e kvartalet i år.
Betydligt högre upplösning än Hololens och HTC Vive Pro. Extenderad verklighet (XR) är en term som refererar till alla realfysiska och virtuella kombinerade miljöer. Det handlar om interaktioner mellan människor och datorer som genereras av datateknik som exempelvis via bärbara datorer. Som begrepp täcker XR representativa former som AR, AV och VR. Detta är sålunda de områden som Varjos lösning tar sikte mot.
I sin fysiska form blir produkten från Varjo ett industriellt VR/XR-headset. Med detta blir det möjligt att inom de ovan nämnda sektorerna att arbeta i virtuell eller mixad verklighet med en upplösning i klass med det mänskliga ögat, vid design- och utformning av nya produkter. Headsetet kan integreras med världens mest populära 3D-motorer och programvaruverktyg. MEN till skillnad från enheter som Magic Leap, HoloLens och HTC Vive Pro kan Varjos produkt användas i områden där extrem precision och visuell detaljrealism är av synnerlig vikt.
– Vi hoppas att effekten av vår hårdvaru- och mjukvaruplattform för industrin kommer att vara lika djupgående som introduktionen av det grafiska användargränssnittet, säger Varjo grundare och CEO, Urho Konttori.
Han påpekar också att man inom ramen för Atomicos investeringsrunda fått med, ”Europas mest erfarna industriföretag och industriikon, Siemens,” på tåget. Detta via den tyska industrijättens närstående investeringsbolag Next47.
”Täcker befintliga luckor”, säger Audi. När det gäller andra partners inom Varjos intressessfär är förväntningarna nu högt uppdrivna. Så här kommenterar Jan Pflueger, samordningsansvarig för Audis, Virtual Reality Center of Competence.
– Snabba beslut är den dagliga utmaningen i en produktutvecklingsprocess. Effektivt stöd för virtuell utveckling innebär att man har tillgång den högsta tillgängliga kvalitén för att möjliggöra pålitliga beslut. Varjos teknik är övertygande och hjälper oss att stänga de befintliga luckorna och påskynda våra utvecklingscykler med fördelarna av en bärande kontinuerlig virtuell process.
Tuff utmaning för PTC och Dassault. Varjo kommer att lansera sitt VR-headset i slutet av Q4, 2018, med ett AR/XR-tillägg till headsetet, som finns tillgängligt under första halvåret 2019. Den nuvarande tillgängliga prototypen har en effektiv upplösning på 50 megapixlar per öga, över tjugo gånger så stor som ”normala” konsumentenheter på marknaden idag.
Kan Varjo nu leva upp till det man lovar, blir det ett ett stort steg framåt för AR-/VR-/XR-tekniken och en utveckling som ställer nya krav på vad PLM-aktörerna idag skjuter ut på marknaden. Framför allt tänker man på PTC och Dassault, medan Siemens redan tycks ha hoppat upp på tåget.
Utvecklingen blir onekligen spännande att följa.