Genom att outsourca merparten av IBM Z-infrastrukturtjänster i fem länder kommer Nordea att ha fortsatt tillgång till de senaste tekniska framstegen, inklusive kognitiva tjänster, samtidigt som en hållbar IBM Z-organisation upprätthålls.
– Eftersom vi fortsätter vår långa relation med Nordea ser vi fram emot att arbeta med dem för att driva sina digitala framsteg med IBM Services, säger Martin Jetter, VP på IBM Global Technology Services. Avtalet kommer att hjälpa Nordea att påskynda sitt ledarskap som en av de största finansiärsorganisationerna i Norden och ge en solid väg för att få nya effektiviteter i sin digitala omvandling.
Skiljer sig från det tidigare mainfram-avtalet. Det Managed Service-kontrakt som har tecknats mellan Nordea och IBM bygger på ett aktivt förhållande mellan de två företagen. ”Det skiljer sig från tidigare mainframe-kontrakt, med den unika möjligheten att skala upp ett servicenivåavtal baserat på förstahands erfarenhet av att driva Nordea mainframe,” skriver man i pressmaterialet.
Kontraktsförhandlingarna med IBM har resulterat i ett avtal med bästa möjliga resultat när det gäller att hjälpa till att säkerställa en hållbar och skyddad IBM Z-uppställning, baserat på Nordeas nuvarande och framtida behov.
38 Nordea-anställda i Sverige berörs. Totalt räknar man med att 117 Nordea-anställda, varav 38 i Sverige, berörs av avtalet. Enligt Nordea kommer samtliga att erbjudas nytt jobb hos IBM och är garanterade att jobba med Nordeakontot de första 12 månaderna.
IBMs informationschef, Lennart Malm, säger i ett uttalande att, ”det här är personal och kunskap som är väldigt efterfrågad. Det finns ett stort behov på marknaden efter den här kompetensen, så det ser vi väldigt positivt på och det är bra för oss att få in den. I övrigt vill jag inte kommentera affären.”