För helåret 2018 räknar Roos med att licensintäkterna kommer att passera miljardvallen och landa på drygt 1,1 miljarder kronor.
– Det motsvarar en årlig tillväxt på 18%, säger han. Vi har också ökat vårt prognostiserade helårsprognos vilket nu motsvarar en intäktsökning på 28%.
Därför växer IFS i rekordtakt. Detta är siffror på mycket höga nivåer. Det finns flera delförklaringar; som att IFS som global spelare känner av den internationella makroekonomiska medvinden. Men det räcker inte som förklaring. Andra faktorer spelar in och man kan peka på de senaste årens förvärv av lösningar och företag, inte minst då kanadensiska flygunderhållsaktören Mxi Technologies, som nu har konsoliderats i koncernens siffror. Detta bidrar givetvis till att trycka upp intäktsnivåerna. Kombinerar man sedan dessa faktorer med bolagets proaktiva produktutveckling av ERP-, EAM- och FSM-mjukvarorna i Applications- och FSM-sviterna och det snabbt växande ekosystemet av kompetenta, både lokala och globala partners – ta Accenture, ta EVRY, ta Tech Mahindra – som talande exempel på vassa IT-konsulter i partnerskap med IFS, växer en helhetsbild fram av en affärs-IT-aktör som lyfter för att man jobbar på bredden. Tilläggas kan att ägaren, som köpte ut bolaget från börsen, svenska riskkapitalbolaget EQT, betytt mycket i sammanhanget. Här finns genvägarna till expansionskapital och ett globalt kontaknät som gör skillnad.
Håller alla dörrar öppna. – Självklart betyder alla de här faktorerna mycket, liksom vår kompetenta medarbetarstab, säger Darren Roos. Jag vill tillägga att ökningarna inte bara handlar om att vi uppgraderar existerande kunder, vi ser också att vi får nya kunder och bara i Skandivanien har vi tagit 18 nya kunder, varav 5 stycken relaterat till FSM-sidan (”fältservicelösningarna”).
IFS-basen konstaterar också att bolagets öppenhetspolicy visavi kunderna lönar sig. IFS håller egentligen alla dörrar öppna här; ingen tvingas s a s in i lösningar eller upp på specifika tekniska plattformar för att det är enda alternativen. Molnhosting? Check. Lokal installation? Check. Evighetslicens, som man äger? Check. Hyresmodell? Check. Osv.
– Våra användare vill ha flera valmöjligheter för att hitta det som passar dem bäst. Det gäller på alla fronter. Exempelvis konsulting, implementationer eller uppgraderingar. Det behöver inte vara IFS som implementerar eller integrerar. Med oss finns det inga hinder att man använder den egna föredragna partnern eller integratören. Maximala valmöjligheter är poängen och det är vad kunderna vill ha.
Till saken hör också att Darren Roos, precis som alla nya CEOs brukar göra, skapat sitt ”egna” ledningsteam, präglat av hur han vill att det ska se ut. Bland nya anställningar i sammanhanget är CCOn, Chief Customer Officer, Michael Ouissi och CPOn, Chief Product Officer, Christian Pedersen. I november kommer ytterligare några nya ansikten: Jane Keith, som blir Global Head of People and Culture, och Milena Roveda, finansdirektör.
”Snabbaste upptaget någonsin,” sa IFS CTO. Även IFS CTO, Dan Matthews, pekade på succéstarten för Applications 10. ”Det snabbaste upptaget någonsin,” konstaterade han från scenen på Clarion Hotell.
Skälen till detta är flera, modularitetesuppbyggnaden, ”ever green-prägeln” – inga servicepack eller uppdateringar behövs – kvartalsuppgraderingar och annat som ger enkla och framförallt lägre uppgraderingskostnader, IFS Lobbys som gör det enklet att bygga upp en egenanpassad dashboard utan att man behöver kontakta IT-experterna på företaget för att genomföra sin personliga anpassning, var några bitar han tog upp. Men andra saker i version 10 är ännu viktigare. Matthews menar t ex att det nya Aurena gränssnittet är en sådan.
– Vi påbörjade arbetet med Aurena 2014, berättar CTOn. Listor, tabeller, fler listor och fler tabeller – kunde detta inte göras enklare, mer visuellt och mer kundvänligt? Absolut! Vi tittade på andra kundappar, hur gjorde man där för att skapa ett rikt och attraktivt ”content”? Det var ”customer first-attityden” i sitt prydno som styrde oss dit vi ville, mot en vassare, enklare och snabbare kundupplevelse. När vi tittar på Aurena visar gränssnittet nu också upp en omfattande satsning på visualitet, fler bilder – ”en bild säger mer än tusen ord” – och ger ett betydligt ”rikare” intryck. Och kommunikation idag är ju dessutom enormt påverkad av hur man kommunicerar på sociala medier; vi har tagit intryck av detta. Sålunda kan man idag i Aurena-gränssnittet markera lämpliga punkter med ett hjärta.
Missa inte det kommande TV-reportaget. Dan Mathhews talade också om IFS teknologi när det gäller molnet, IoT, AI och maskininlärning. Den som vill veta mer rekommenderas att titta på vårt kommande TV-reportage om IFS.
PLM&ERP News spelade i samband med eventet in intervjuer med Darren Roos, nya skandinavienbasen, Elni Kullmer, IFS’ CTO, Dan Matthews och kunder som svenska Hexpols finansdirektör, Gabriela Karlsson. Dessa kommer att ingå i ett TV-reportage (som också inkluderar inslag från IFS stora globala användarkonferens – World Conference 2018, ”WoCo” – i Atlanta tidigare i år). Reportaget publiceras inom kort på vår amerikanska systersajt, engineering.com.