Annons

REVIT, VRED och SHOTGUN: Autodesk utökar AR/VR-samarbetet med Unity

Autodesk meddelar att man utökar det partnerskap som ingicks för ett år sedan med Unity, ett företag som utvecklar spel- och 3D-motorn med samma namn. Enligt Autodesk är målet att skapa bryggor mellan Autodesks programvaror och Unity-plattformen för att vässa visualiseringskapabiliteterna i lösningar som Revit (BIM och bygg-CAD), VRED (Visualisering och marketing för Automotive-företag) och Shotgun (projekt- och datahantering för TV-, film-, och spelföretag).
”Att arbeta med Unity innebär att designers, ingenjörer, konstruktion och kreativa proffs som använder Autodesk-programvaran, snabbt kan ansluta, samarbeta, skapa och distribuera immersiva realtidsupplevelser med hjälp av CAD eller CGI-data,” skriver Autodesks Stacy Doyle på företagets blogg. Hon konstaterar vidare att, ”Unitys bredd och räckvidd, både när det gäller kundstock och funktionaliteter, samt det faktum att lösningen stödjer över 25 plattformar, skapar helt nya möjligheter för användare att bygga virtuella världar med stöd för augmented- och virtual reality.”

Unity, som grundades 2005 har idag en stor del av marknaden för spelutveckling och hävdar själva att över hälften av de spel som görs i dagsläget är baserade på deras motor. Företaget har sedan tidigare ett samarbete med Autodesk som omfattar integration med 3ds MAX och Maya, ett logiskt steg eftersom företagens kundgrupper ofta överlappar. Med det senaste beskedet har man nu tagit nästa steg mot att expandera användningen av AR och VR-teknik till andra användningsområden, som BIM (eller Architecture, Engineering and Construction AEC som autodesk kallar det), prototypvisualisering och allmän industriell verksamhet.

Rätt BIM-modell optimerad för interaktivt 3D. I pressmaterialet presenterar företagen hur de integrerade och samutvecklade lösningarna kommer att se ut och fungera.

  • Autodesk Revit: Förbättrad driftskompatibilitet för att hjälpa designers, ingenjörer spara tid och pengar i arbetsflöden för designvisualisering
    Integration mellan Unity and Revit hjälper användarna att veta att de använder rätt BIM-modell, optimerad för nedströms interaktiv 3D, för att skapa högkvalitativa Unity-applikationer som interaktiva arkitektoniska genombrott eller samarbetsbaserade AR-konstruktionslösningar. Denna förbättrade driftskompatibilitet kommer att ge ett mer strömlinjeformat arbetsflöde för arkitekter och byggföretag. Genom att Importera BIM-datavisualiseringar direkt från Revit till Unity-projekt menar man att användare kan förenkla kreativ iteration samtidigt som kostnaderna hålls nere.
  • Autodesk VRED: Denna integration gör det möjligt för konstruktörer och ingenjörer att enkelt återanvända VRED-data (inklusive miljöer, belysning, material och animeringar) direkt i Unity för att snabbt utveckla interaktiva, realtidsapplikationer (som bilkonfiguratorer, virtuella showroom och träningsapplikationer ) och kör dem på 25 + plattformar, inklusive PC, AR/VR och mobil.
  • Autodesk Shotgun: Unity och Autodesk arbetar med en integrerad lösning för att underlätta för team som arbetar i film och tv för att hantera fler olika typer av 3D-tillgångar. Artister behöver inte längre oroa sig för att hantera filer, istället kommer de att vara fria att fokusera på det kreativa arbetet. Animatörer och modellerare kommer att kunna arbeta i en sekvens och få realtidsåterkoppling om förändringar i belysning, kamerans placering eller tillgångsval. Spårning av den resulterande analysen kommer att ge cheferna en mer exakt utvärdering av vem som gör vad

Unity och Autodesk meddelar att de första av dessa planerade integrationer kommer att lanseras under hösten 2019.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title