Unity, som grundades 2005 har idag en stor del av marknaden för spelutveckling och hävdar själva att över hälften av de spel som görs i dagsläget är baserade på deras motor. Företaget har sedan tidigare ett samarbete med Autodesk som omfattar integration med 3ds MAX och Maya, ett logiskt steg eftersom företagens kundgrupper ofta överlappar. Med det senaste beskedet har man nu tagit nästa steg mot att expandera användningen av AR och VR-teknik till andra användningsområden, som BIM (eller Architecture, Engineering and Construction AEC som autodesk kallar det), prototypvisualisering och allmän industriell verksamhet.
Rätt BIM-modell optimerad för interaktivt 3D. I pressmaterialet presenterar företagen hur de integrerade och samutvecklade lösningarna kommer att se ut och fungera.
- Autodesk Revit: Förbättrad driftskompatibilitet för att hjälpa designers, ingenjörer spara tid och pengar i arbetsflöden för designvisualisering
Integration mellan Unity and Revit hjälper användarna att veta att de använder rätt BIM-modell, optimerad för nedströms interaktiv 3D, för att skapa högkvalitativa Unity-applikationer som interaktiva arkitektoniska genombrott eller samarbetsbaserade AR-konstruktionslösningar. Denna förbättrade driftskompatibilitet kommer att ge ett mer strömlinjeformat arbetsflöde för arkitekter och byggföretag. Genom att Importera BIM-datavisualiseringar direkt från Revit till Unity-projekt menar man att användare kan förenkla kreativ iteration samtidigt som kostnaderna hålls nere. - Autodesk VRED: Denna integration gör det möjligt för konstruktörer och ingenjörer att enkelt återanvända VRED-data (inklusive miljöer, belysning, material och animeringar) direkt i Unity för att snabbt utveckla interaktiva, realtidsapplikationer (som bilkonfiguratorer, virtuella showroom och träningsapplikationer ) och kör dem på 25 + plattformar, inklusive PC, AR/VR och mobil.
- Autodesk Shotgun: Unity och Autodesk arbetar med en integrerad lösning för att underlätta för team som arbetar i film och tv för att hantera fler olika typer av 3D-tillgångar. Artister behöver inte längre oroa sig för att hantera filer, istället kommer de att vara fria att fokusera på det kreativa arbetet. Animatörer och modellerare kommer att kunna arbeta i en sekvens och få realtidsåterkoppling om förändringar i belysning, kamerans placering eller tillgångsval. Spårning av den resulterande analysen kommer att ge cheferna en mer exakt utvärdering av vem som gör vad
Unity och Autodesk meddelar att de första av dessa planerade integrationer kommer att lanseras under hösten 2019.