YASKAWA Europe ingår i den japanska elektronikkoncernen Yaskawa Electric Corporation som grundades 1915 och har cirka 14 500 anställda i 29 länder världen över. Genom flera dotterbolag i Europa erbjuder YASKAWA automations- och robottekniklösningar för företag i hela Europa, Mellanöstern, Afrika och OSS-länderna.
Svenska Tactons – en del av Yaskawas satsning på kvalitativa förbättringar. Bara storleken och den geografiska spridningen, med flera anläggningar och verksamheter på olika ställen, kräver genomtänkta och noggranna satsningar.
Vi har i PLM&ERP News tidigare skildrat Yaskawas investering i svenska Tactons CPQ-lösning (Configure, Price, Quote, ”konfigurations och offertsystem”), Tacton Configurator, som visade sig bli en riktig ”success story”.
Bolagets offertprocess var synnerligen komplex: När säljavdelningen skulle skapa en offert använde man Excel-dokument för få en lista över kundens krav. Denna fil överlämnades sedan till ett team av innesäljare, som manuellt skapade en offert baserad på denna lista. Med tanke på att Yaskawa säljer runt 120 olika robotmodeller – alla med en rad konfigurerbara alternativ och tillägg – är det lätt att inse komplexiteten.
Lägg till detta prislistor med kundspecifika prisavtal och rabatter; parallellt med att teamet för varje säljcase fick lägga mycket tid på att leta upp information internt och ibland involvera den japanska organisationen för att få ett klargörande om produkternas tillgänglighet, ledtider och kompatibilitet, så förstår man ”röran” som skapades. På sista raden ledde detta till förseningar för kunderna.
Men detta fick man ordning på med Tacton Configurator som backbone. Men nu har man gått vidare för att ytterligare vässa de kvalitativa upplevelserna och produktiviteten i bolagets IT-apparat, som framför allt bygger på ett SAP-system.
LÄS HELA ARTIKELN om Tacton på Yaskawa: ”Offerterna såg ut som reservdelslistor”
Tuffa utmaningar. I sanning ett globalt företag alltså, ett faktum som också skapar flera tuffa utmaningar. Vilka då? Så här tänkte man sig det hela:
* SAP rullas ut i Europa som gemensamt verktyg. Infrastrukturen för SAP är placerad i Japan, vilket det ställer stora krav på tillgänglighet och prestanda.
* Förbättra kommunikationen mellan kontoren i Europa och i detta ersätta dyra MPLS-anslutningar med lokala internetanslutningar och ändå öka tillgängligheten och prestandan.
* Förbättra kvalitén på ljud och video för tex Skype mellan kontoren.
* Skrivbords- samt applikationsvirtualisering ökar och allt fler applikationer flyttas till datacenter, tex VDI CAD.
Ökad skalbarhet och kostnadseffektivitet. Yaskawa valde därför att investera i Citrix NetScaler SD-WAN för att mjukvarudefiniera sitt WAN, vilket gör nätverket mer skalbart, kostnadseffektivt och redo att anslutas till molnet samtidigt som det säkerställer optimal applikationsprestanda.
– Yaskawa är ett multinationellt företag med kontor över hela världen. Därför ville vi ha den bästa lösningen för att kunna dela information snabbt och enkelt över våra kontor. Tidigare i år implementerade vi en SAP-plattform och med Citrix får vi den bästa SD-WAN-lösningen som leder till en kraftigt förbättrad användarupplevelse utan latens eller fördröjning, säger Andrée Bengtsson, Yaskawa Nordic.
– Tekniken i SD-WAN är bäst lämpad till det IT-landskap som håller på att utvecklas, jämfört med andra alternativ på marknaden. Denna affär med Yaskawa visar återigen på vår förmåga att vinna på en marknad som är hårt konkurrensutsatt, starkt fragmenterad och under kraftig tillväxt. Citrix NetScaler SD-WAN är ett skalbart och kostnadseffektivt sätt att säkerställa applikationsprestandan och användarupplevelsen, säger Mats Ericson, Sverigechef på Citrix, i en kommentar.