Annons

S/4 HANA: SAP halvvägs i övergången till hyresmodellen

När världen digitaliseras påverkar det alla aktörer, såväl de som använder mjukvarorna som de som utvecklare dem. Ingen kommer undan. Affärssystemjätten SAP är inget undantag. Det har varit jämförelsevis tyst från denna marknadsledare under det senaste året, med färre annonserade program- och företagsköp än vad som tidigare varit fallet.
Varför? Den tyska IT-giganten är precis som sina kunder och konkurrenter i branschen mitt uppe i en transformation. En sida av detta mynt är att man måste jobba internt med ett hårdare integrationsarbete. Den andra sidan är att man byter affärsmodell och just nu handlar detta om att öka takten för att utveckla de kommersiella aspekterna kring molnplattformen. De traditionella engångslicensköpen är döda, leve den nya abonnemangsmodellen.
Övergången går bra – ”vi är halvvägs”, säger SAP-chefen Bill McDermott i en intervju och intäktsströmmarna, liksom resultatet, ”har stabiliserat sig under 2017”.
För att förstärka sin position och bli ledande även på ”front-office-sidan” köper SAP nu amerikanska Callidus.

Bill McDermott, SAP-chefen, och hans medarbetare kan i dagsläget räkna in ca 7 900 kunder på denna. Men de måste bli fler; bolaget har satsat stora pengar och nu vill McDermott njuta frukterna av satsningen. Inte minst i skenet av att den nya molnbaserade affärsmodellen stöpt om intäktsströmmarna. De har likviditetsmässigt minskat. Tidigare fick SAP, precis som alla andra som körde med traditionell licensförsäljning, en stor peng i handen direkt vid affärsavslutet. Med de nya abonnemangsmodellerna minskar detta penningflöde initialt – med en ”hyresmodell” sprids ju intäkterna ut över tid istället för att komma direkt.

”Men,” säger McDermot i en Reutersintervju: ”Strategin bär nu frukt; vi har i stort sett stabiliserat rörelsemarginalerna under det gångna fjärde kvartalet och de ligger nu på drygt 35,2 procent.”

SAP på offensiven igen. Bra för SAP, förstås, som också passar på att rikta blicken mot offensiven igen och annonserar köpet av mjukvaruförsäljningsbolaget Callidus. Ett förvärv som ska hjälpa SAP i ambitionen att bli marknadsledande inom ”front office-programvara”, alltså sån som används i försäljning och marknadsföring. SAPs styrka på ”backofficelösningar” – som används av företag för att upprätthålla kontroll över de multinationella verksamheter – finns ju redan där. 2,4 miljarder kostar Callidusköpet SAP.

”I år kommer SAP att finnas på en enda molnplattform.” SAP-basen McDermott sa vidare i intervjun med Reuters att SuccessFactors – som bolaget köpte 2011 för 3,4 miljarder dollar – under detta år kommer att bli fullt migrerade till molnet.

– I år kommer kort sagt hela företaget därmed att finnas på en plattform, sa McDermott.

Han beskrev Callidus som en, ”stoppa-in-mer-kapabiliteter-affär”.

– Den kommer inte att innebära att intäkterna kommer att röra sig mer än marginellt uppåt, men vi värderar företagets marknadsledande position och dess innovativa förmåga högt. Det kommer att bli betydelsefullt på sikt.

Callidus är en etablerad molnaktör och SAP räknas iskallt med att bolaget kommer att hjälpa SAP att uppnå ett av 2020-målen; att ha en ”förutsägbarhet” på 70 till 75% av totalintäkterna.

Slutligen upprepade McDermott SAP-prognosen om att per år 2020 ha ett rörelseresultatet på 8,5 till 9,0 miljarder euro på en omsättning på 28-29 miljarder euro.

Som världekonomin utvecklats ser detta absolut inte orealistiskt ut.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title