Vöegele beskrev ett påfallande öppet förhållningssätt till ”saminnovation”. Det ska präglas av konversation, diskussion och samarbete. Man demonstrerade f ö också en ny prototyp, ”Speed Factory”, i Atlanta, Georgia, som använde maskininlärning för att leverera personliga skor.
– Vi vill få alla dessa skapare kopplade till vårt varumärke, säger Vöegele. Det är inte bara ett engagemang för att få dem att vänta på vår produkt, utan också ett sätt att länka konsumenterna till våra tillverkningskapabiliteter.
Han sa vidare att man också använder SAP CAR (Customer Activity Repository) för att skapa den öppenhet krävs för att hjälpa Adidas att uppfylla kundens förväntningar.
– Det hjälper oss även att driva produktivitet genom försörjningskedjan, tillade han.
Maskininlärning som kulturell ”revoltionskatalysator”. Något paradoxalt står maskinlärning bakom en kulturförskjutning mot människor i Adidas förhållningssätt.
– Våra medarbetare är motiverade av uppdrag, sa Vöegele. Det handlar verkligen om syfte, att vara en del av resan och driva både kundupplevelser och hållbarhetsmål.
Att lösa konsumentproblem är det ultimata målet för varje företag, konstaterade Vöegele.
– Vi måste fokusera på människor, människor, människor, genom att ha en uppfattning om vart resan tar oss och vi investerar tungt i utbildning för befintliga anställda och de talanger vi lockar in i organisationen.
Vassare kundupplevelser. Adidas har länge samarbetat med SAP kring innovation. Detta var också ett tema som SAP SEs styrelseledamot, Adaire Fox-Martin, tog upp när han talade om resan mot att bli ”det intelligenta företaget”.
– Den totala kundupplevelsen, möjligheten att driva produktivitet för att omvandla en organisations kostnadsmodell och vikten av att transformera vårt arbetssätt för att engagera medarbetare – all denna innovation kommer att drivas av data, i allt från att ha rätt intelligens till att utföra baserat på denna insikt.