Robotar ska ge ny och fortsatt tillväxt
I dagsläget är Kinas hemmamarknad fortfarande den största enskilda marknaden för kinesiska robottillverkare:
”Än så länge är antalet exporterade robotar från Kina mycket begränsat”, säger Xiaogang Song, CEO och generalsekreterare för China Robot Industry Alliance (CRIA) och fortsätter: ”Kinesiska robotar på väg utomlands började för bara några år sedan. Enligt vår statistik är det totala antalet exporterade robotar mindre än 5 procent”.
Han konstaterar också att som alla företag som letar efter en ny marknad, går kinesiska robotföretag dit det finns efterfrågan på deras produkter:
”Vanligtvis sätter kinesiska robotföretag upp sina filialer genom att samarbeta med lokala partners och anställa lokal personal. Det kommer att ta tid att bygga varumärkets trovärdighet genom att höja tekniknivåerna och tillhandahålla bättre tjänster för att möta behoven på utländska marknader. Inom vissa områden, såsom visionsystem eller AI-applikationer, har kinesiska företag fördelar baserade på att tillgodose behoven av accelererande automatisering i Kinas tillverkningssektorer. Lägre produktionskostnad eller låg kostnad är också en av de största fördelarna med kinesiska robotar.