Att digitala utbildningar erbjuder ett flexibelt och målgruppsanpassat lärande är något som allt fler organisationer upptäcker i spåren av covid-19-pandemin. Vilket ger en god bakgrund till varför Semcon köper Walkgrove.
LÅNG TRADITION
Walkgroves verksamhet etablerades redan 1994 och bolaget har en lång tradition av att leverera utbildningslösningar med hög kvalitet. Kundbasen inkluderar verksamheter inom många olika sektorer, till exempel försäkring, sjukvård och omsorg samt humanitära organisationer som FN och Oxfam. Verksamheten har sin bas nära Nottingham och Derby i centrala England. Walkgroves 20 medarbetare har bred kompetens inom utveckling och produktion av lärande, varav 85 procent av portföljen består av digitalt lärande. Till största delen utgörs Walkgroves leveranser av lärande med kundanpassat innehåll, men erbjudandet inkluderar även ett kursbibliotek med generella utbildningar inom exempelvis ledarskap, IT och hälsa samt en digital plattform för lärande.
– Det här är en väldigt bra möjlighet för Walkgrove att komplettera Semcons produkter och tjänster inom lärande. Vi blev kontaktade av flera andra intressenter innan vi hittade de synergier och den kulturmässiga match som Semcon erbjuder. Vi ser fram emot de nya utmaningar och möjligheter som samarbetet för med sig, säger Sarah Smith, CEO för Walkgrove.
OMFATTANDE EXPERTIS
Semcon är idag störst i Norden inom digital utbildning och har omfattande expertis inom produktion av interaktiv webb- och mobilutbildning samt implementation av distributionsplattformar för lärande (Learning Management Systems och Learning eXperience Platforms).
Walkgrove blir del av Semcons affärsområde Product Information, som är en ledande aktör inom digitala eftermarknadslösningar och digitalt lärande på en internationell marknad.
Walkgroves verksamhet omsatte under räkenskapsåret 2020/2021 cirka 1,4 miljoner brittiska pund, motsvarande drygt 17 miljoner svenska kronor.
Förvärvet konsolideras i Semcon från och med den 1 januari 2022.