Annons

SJ investerar 7 miljarder i framtidens nya snabbtåg från Bombardier Alstoms svenska bolag

SJ har genomfört en upphandling och beslutat att tilldela kontraktet på minst 25 nya snabbtåg till Bombardier Transportation Sweden, som sedan 29 januari 2021 är en del av Alstomkoncernen. Investeringen i nya snabbtåg är en del av SJs satsning på cirka tolv miljarder kronor i nya och upprustade tåg. Av dessa utgör de nya snabbtågen cirka sju miljarder vilket innebär att köpet är ett av de allra största tågaffärerna i SJs historia.

TEKNIKLEDANDE SYSTEM
Under de senaste 20 åren har tågresandet i Sverige mer än fördubblats. 2019 var ett rekordår vad gäller tågresandet i landet. Coronapandemin har minskat resandet men SJ ser det som en tillfällig nedgång i efterfrågan, och förbereder nu för att möta ett allt större tågresande genom att köpa nya snabbtåg.
Enligt SJ är möjligheten att erbjuda allt fler möjlighet att välja tåget en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna nå klimatmålen.
De nya snabbtågen kommer att komplettera SJs upprustade X2000 som den bästa reseprodukten i Sverige och Norden. SJ skapar förutsättningar för många fler att välja tåget framför flyget eller bilen med bekväma och snabba resor med mycket hög komfort och enkelhet att arbeta ombord. De nya snabbtågen har plats för cyklar, bra bagagelösningar och en fullt utrustad SJ Bistro med varm mat och sittgrupper. Alla system är teknikledande med exempelvis effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster, tysta ljuddämpade vagnar och tåget kan förflyttas med batteridrift för att hantera störningar i elförsörjningen på linjen. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.

HÅRDSATSNING PÅ DASSAULT SYSTEMES 3DEXPERIENCE, ACCENTURE och MOLNET
När det gäller Alstom och PLM har bolaget en lång historik av samarbete och installationer av Dassault Systemes lösningar CATIA och som cPDm ryggrad DS ENOVIA. Så sent som i juni i år meddelades att Alstom valt att tillsammans med Accenture som implementationskonsult och Dassault Systèmes utveckla en ny molnplattform för PLM baserad på DS’ 3DEXPERIENCE.
Den nya molnplattformen PLM tar sikte på att optimera samarbetet mellan Alstoms designkontor, samt bättre integrera och standardisera företagets ingenjörs-, tillverknings- och underhållsprocesser.

Bernard Charles (t h) i samband med att ordern från Alstom till Dassault och deras 3DEXPERIENCE-plattform blev klar i mitten 2021.

Accentures roll i kontexten är att tillhandahålla sin djupa expertis inom stora PLM- och molnlösningar och bygga vidare på 3DEXPERIENCE-plattform för att utveckla den nya molnplattformen.
Alstom har planerat att att rulla ut den nya plattformen till utvalda sajter redan i år, 2021, och till sajter över hela världen 2022.
Alexandre Domingues, CDTO, Chief Digital Transformation Officer, på Alstom, kommenterar saken så här:
– PLM är ryggraden i vår digitala transformationsresa och avgörande för vår tillväxt på en extremt konkurrenskraftig global marknad. Det nya molnet-först-systemet kommer att tillåta oss att arbeta mer effektivt och samarbeta, vilket perfekt uppfyller våra tillväxtmål.

För Accentures Flavien Parrel, CEO för Industry X inom Accenture i Frankrike, finns det enb rad värden att hämta hem i denna satsning, framför allt relaterat till ”concurrent engineering”, alltså integrerat samtidigt utvecklingsarbete:
– Genom att vi kombinerar ledande cloud-first- och PLM-teknologier blir detta möjligt för Alstom, säger han och tillägger: ”Bolagets ekosystempartners kan samarbeta samtidigt under hela livscykeln av projekt, från ingenjörskonst till tillverkning till service. Systemet kommer att tillföra värde till Alstom inom en rad områden och tjäna som ett bevis på vår Industry X- och molnförst-kapacitet i Frankrike, som är designade för att påskynda innovation och konkurrenskraft för industriella mästare.”

Tidigare har Bombardier på tåg-sidan jobbat med Siemens Teamcenter som backbone, vid sidan av CATIA som CAD-plattform. Hur detta utvecklats efter Alstoms köp av Bombardiers tågverksamhet och sammanslagningen av denna med Alstom i februari 2021, är oklart.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title