I pressmaterialet noteras att Koenigsegg blir i och med detta ensam ägare till företaget. Bolaget ingick partnerskapet med NEVS 2019. Målet var att parallellt med den egna kärnverksamheten utveckla volymmodeller med fokus på eldrift och CO2-neutrala motorer.
Förvärvet av NEVS ägande i Meneko innebär en konsolidering av tillväxten i egen bok och är i linje med Koenigseggs strategi att ha helt integrerad utveckling och produktion.
FORTSATT OPERATIVT SAMARBETE
– Jag vill tacka NEVS och deras fantastiska medarbetare för samarbetet så här långt med Gemera. Trots att vi nu köper tillbaka vår andel ser jag fram emot ett fortsatt operativt samarbete med NEVS både i detta och i andra projekt, avslutar Christian von Koenigsegg.
NEVS VD, Stefan Tilk är inne på samma spår:
– Gemera är en unik bil och det har varit ett otroligt fint och givande samarbete i projektet med Koenigsegg, säger Stefan Tilk, VD på NEVS. Vi ser fram emot att fortsätta följa Koenigseggs utveckling och våra fortsatta operativa samarbeten i detta och nya projekt.
Koenigsegg planerar att bygga 300 exemplar av Gemera i en ny och modern anläggning som redan börjat byggas i anslutning till Koenigseggs nuvarande fabrik i Ängelholm. Beräknad produktionsstart är 2023.
Gemera är världens första Mega-GT – en bil som kombinerar superbilsprestanda med plats för fyra personer och bagage. Den är också företagets första fyrsitsiga modell och en hybrid där förbränningsmotorn är anpassad för fossilfria bränslen.
När det gäller IT-stödet i produktutvecklingen jobbar Koenigsegg i Dassault Systemes lösningar baserat på V6-plattformen och 3DEXPERIENCE, bl a med apparna CATIA och cPDm-lösningen ENOVIA.