Den avgående VDn, John Donahoe, kommenterade valet av McDermott med att den förre SAP-ledaren uppfyllde, ”alla styrelsens kriterier för sin nästa ledare, inkluderat förmågan att expandera globalt, utvidga marknaderna och slutligen skala upp go-to-market-organisationen internt.” Det intäktsmål som man satt upp i detta ligger på 10 miljarder dollar.
Tveklöst ett tufft satt mål med tanke på att Service Now under 2018 hade intäkter som landade på 2,6 miljarder dollar.
Men McDermott säger sig ha antagit utmaningen:
– Låt mig svara så enkelt, jag står helt bakom 10 miljarder dollar-målet och jag ser fram emot att uppnå det, sade han under ett pressamtal i samband med tillträdet.
Lyfte SAP från 39 till 163 miljarder … dollar
Det ska påpekas att McDermott har varit i ”lyfta-ett-bolags-marknadsvärde-positionen” tidigare. Under decenniet som SAP-hövding lyfte bolagets ”marknadskeps” från 39 miljarder dollar till 163 miljarder dollar. Många bolagsköp, visst, men också en hel del av organisk tillväxt.
Tittar man nu vidare på Service Nows ”marknadskeps” (värdet i termer av aktiestockens samlade värde) finns också likheter med var SAP en gång befann sig. ServiceNows ”marknadskeps” är den samma som SAPs var när han började där, drygt 41 miljarder dollar.
Men naturligtvis inser denne rutinerade storföretagsledare att allt detta blir en tuff utmaning.
– Jag har sett många olika affärsmodeller varav den vi hade på SAP är en helt annan än den ServiceNow har.
Det betyder, hävdade han, att man som ledare måste tänka på produktändringar på olika sätt, hur de passar in i den övergripande plattformen, samtidigt som enkelhet bibehålls och man tar hänsyn till hur produktutvecklarutvecklar-communityn ser ut.
Constellation Researchs analytiker, Ray Wang, noterade att ServiceNow är vid en punkt där det behövs en VD som förstår teknik, partnerskap, systemintegratorer och verklig försäljning och marknadsföring av företag.
– Allt detta kan Bill McDermott ge till sin nya arbetsgivare.