Annons

Snabbväxande Plantagen vässar IT med Infor och molnet

Nordens ledande trädgårdskedja, Plantagen, satsar på en lösning från Infor när man går vidare i sin digitalisering och molnet spelar en ny stor roll i strategin. Bolaget har i detta valt en rad lösningar från Infor: CloudSuite Food & Beverage, PLM Optiva, Demand Planner, Ming.le och mellanvaran Infor ION, som är lösningen som knyter ihop alla trådar och får dem att kommunicera sömlöst. Plattformen kommer att införas under 2018 och omfattar 1 000 användare.
- Digitalisering är viktig för vår tillväxt och Infor är en central del i vår strategi att bli en digital ledare, säger Susanna Liljeqvist, CIO, Plantagen. Som andra detaljhandlare är vi beroende av kundernas upplevelse av vår butik och med ökad synlighet i alla led av produktlivscykeln hoppas vi kunna förbättra kundernas upplevelse genom omnichannel.

Visst låter ordet lite paradoxalt i sammanhanget, men klart är att Plantagen är en riktig ”snabbväxare”. Man har idag 135 butiker i Sverige, Norge och Finland och en grossistverksamhet för 600 butiker. Efter ett stort förvärv har man påbörjat en modernisering av sina IT-system. Plantagen har valt Infor som leverantör av en modern, skalbar, flexibel och lättanvänd plattform som stöd för sin fortsatta tillväxt.

Från fabrik till butiksgolv. Den funktionalitet Infor levererar inbegriper hela försörjningskedjan från fabrik till butiksgolv, där medarbetarna använder handdatorer för att mata in information om lagernivåer, lageruttag och returer. Plantagen räknar med att lösningen ska underlätta bättre planering, öka precisionen i produktlivscykelhanteringen samt reducera kostnader. Infor ION säkerställer full integration med tredjepartssystem, medan Infor Ming.le ger smidig och sömlös användning.

– Som andra detaljhandlare är vi beroende av kundernas upplevelse av vår butik och med ökad synlighet i alla led av produktlivscykeln hoppas vi kunna förbättra kundernas upplevelse genom omnichannel, säger Susanna Liljeqvist. FOTO Martin Wallström

– Infors erfarenhet inom detaljhandel, i kombination med molnexpertisen innebär att vi nu har både storleken att kunna stödja våra ambitiösa tillväxtplaner och detaljkunskapen för att stödja olika inriktningar inom vår bransch, säger Susanna Liljeqvist.

Stor skillnad mellan branscher. En viktig poäng med Infors lösningar är de branschspecifika ”kapabilitetsförpackningarna”. Retail är retail, ja, men skillnaden mellan exempelvis kraven hos en konfektions- eller färskvaruhandlare skiljer sig avsevärt från en som säljer växter och växttillbehör.

– Det är just denna förståelse som gör att vi kan leverera lösningar som stöder de specifika behoven och kraven hos organisationer i olika detaljhandelsmiljöer. Plantagen har en komplex detaljhandels- och grossistmodell med planer på att lägga till e-handel för att kunna ge sina kunder verklig omnichannel-känsla. En lösning som sammanför alla processer – från design och tillverkning till leveranskedja och butiksgolv – blir då den avgörande faktorn. Digitalisering krävs i alla led för den som vill skaffa nya marknadsandelar, säger säger Jason Berry, Europachef för detaljhandelslösningar på Infor.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title