Annons

SOLIDWORKS-chefen: ”3D CAD på desktop räcker inte idag”

När SOLIDWORKS world gick av stapeln i Los Angeles förra veckan var det många av besökarna som var mycket intresserade av att lära sig mer om nästa års version av den desktop-baserade 3D CAD-lösningen SOLIDWORKS, alltså 2019, har att erbjuda. Och det fick man förstås. I likhet med förra året föranleddes presentationen med en Star Wars-parodi - under namnet “The last CAD Warrior”. Många av de nya funktionaliteterna applåderades av de tusentals användare som fyllde det stora auditoriet i Los Angeles Convention Center.
Men det ska också konstateras en stor del av presentationerna fokuserade på Dassault Systemés 3DEXPERIENCE och ett antal nya appar som lanserats på denna molnbaserade innovationsplattform. Däribland 3D CAD-lösningen xDesign, SOLIDWORKS 3DEXPERIENCE PLM Services och som VF nyligen rapporterade 3DEXPERIENCE Marketplace. Dualiteten i dessa budskap är som alltid slående. För medan SOLIDWORKS behåller sin plats som världens populäraste CAD-verktyg har den ibland problem med att hänga med i de långtgående visioner som DS-chefen Bernard Charles bygger kring den egna plattformen. Fördelarna med att kunna samarbeta, dela information o s v i molnet är många och manifesterar sig ofta genom att man använder sig av mindre ingenjörsmässiga verktyg. Lösningen på detta menar man från Dassault-håll är att använda deras plattform.
PLM&ERP News’, Felix Nilsson, fick en intervju med SOLIDWORKS-chefen, Gian Paolo Bassi.

Men att övertyga SOLIDWORKS-användarna om detta är en tungrodd process. Det som ofta hindrat de första initiativen från att slå igenom är det faktum att det varit dyrt att komma igång, något som ofta är ett problem för de entreprenörmässiga SOLIDWORKS-användarna. För att undanröja detta problem presenterade man under evenemanget att 3DEXPERIENCE-apparna för samverkan och datahantering nu kommer vara gratis för användare med ett SOLIDWORKS-abonnemang. Men räcker detta för att få med användarna på färden och hur ser man på integrationen mellan dessa två olika produktpelare?

Dassault SOLIDWORKS CEO, Gian Paolo Bassi, lanserade flera ”blockbusters” under SW World i Los Angeles, förra vecka. PLM&ERP New reporter, Felix Nilsson fick en pratstund med den färgstarke SW-basen.

Med lanseringen av xDesign på 3DExperience-plattformen (3DX) levererar ni en integrerad app för design i samma midmarket kategori som SOLIDWORKS. Men när kommer den nå samma funktionalitetsnivå som den sistnämnda, till den punkt där vi ser en migration av användare från SOLIDWORKS till den?
– xDesign har redan samma funktionalitet som SOLIDWORKS CAD, med teknik som är mycket kraftfull eftersom den har funnits i många år och har blivit anpassad för att fungera i denna miljö. Men jag ser ingen egentlig migrering, eftersom SOLIDWORKS i sig är något som växer väldigt snabbt, bland annat för att den är så utpräglad i utbildningsväsendet. Lågt räknat har vi idag utbildat tio miljoner barn och vi finns i 83 % av de högst rankade högskolorna. Så kraften i desktopversionen är ostoppbar. Därför skulle det vara väldigt dumt för oss att gå till våra nuvarande kunder, som är väldigt nöjda och produktiva med SOLIDWORKS, och berätta för dem att de nu ska byta till en annan lösning, för att i princip göra samma jobb. Visst kanske de får lite fler funktioner och möjligheter, men i grunden har de ägnat år åt att finjustera processerna kring arkitekturen och tekniken. Detta betyder ju att nyutexaminerade ingenjörer kan börja arbeta produktivt omedelbart. Nej, så vi vill inte göra det.
– Därför säger jag fortfarande att vi har en strategi med två pelare. Med detta vill vi expandera för att nå nya kunder. Vi vill övertyga användare som befinner sig på andra plattformar att migrera, när de ser värdet av plattformens integration och styrkan i de applikationer som finns där. Nu är SOLIDWORKS redan en del av det ekosystemet, men vi ville ge dem möjligheten att vara direkt kopplade till den här generationens plattform, som i princip inte har filer längre. Som du vet är inte alla bekväma med idén att inte ha filer eller att vara uppe i molnet. 3DEXPERIENCE finns också i en desktopversion, men den verkliga utvecklingen kommer att ske i molnet.

Kan du ge mig ett exempel på skillnaden mellan dessa två kundgrupper?
– Absolut, jag var på en middag nyligen med en kille till vänster och en till höger. Den ena representerade företaget, Rockwell Collins, en stor aktör inom flygindustrin och den andra Oceaneering (ett företag som levererar produkter och tjänster för marin- och offshore-företag red. anm). De senare planerar att göra en fullständig migrering till 3DEXPERIENCE-plattformen, medan Rockwell planerar att konsolidera alla sina förvärv. De blev nyligen köpta av United Technologies, som också har köpt ett antal andra företag, och växer så det knakar. De vill standardisera på ENOVIA PLM.
– Så, här har vi två olika filosofier, men hur kan man påstå att Oceaneering har rätt och Rockwell har fel? Det ska till rätt mycket arrogans för att gå till en kund och säga, ”så här ska ni göra”. Jag tror att de vet bäst hur de ska driva sin verksamhet. Vi erbjuder dem möjligheter och vissa litar helt enkelt inte på molnet ännu. Men jag tror att drivet finns där och i sinom tid kommer de att ändra sig och vi då finns vi där – det är det som är poängen.

Skulle du säga att det är här traditionella SOLIDWORKS-användare och PLM-konceptet möts?
– Ja, definitivt. Särskilt när vi nu lanserar SOLIDWORKS PLM Services, som har samma funktioner som finns i ENOVIA, som till exempel datahantering, change management, ja, egentligen hela försörjningskedjan. Även om inte alla behöver denna sortens skalbarhet så jobbar vi hårt med att avmystifiera och minska komplexiteten.
– Det här är en standardlösning, som fungerar lika enkelt som att ansluta till en webbadress. Skönheten är att du kan använda den från skrivbordet. Ett exempel är Jigsaw, som gjordes på den gamla desktopversionen av SOLIDWORKS, samtidigt som allt nytt byggdes på 3DX-plattformen. Denna plattform har en mycket kraftfull integrationsteknik och vi vet att vi har kunder som vid någon tidpunkt vill börja använda sig av dessa fördelar.
– Ta exempelvis simulering på desktop, vi förstår helt klart att våra användare vet vad som finns där. När de anser att de behöver dessa funktioner så kommer det att hända; som du sa – ”en storskalig migration av många kunder till 3DEXPERIENCE”. Men det måste hända organiskt. Vi vill inte göra som några av våra konkurrenter och säga ”nu stänger vi butiken, du har arbetat med produkt A i 20 år men nu är det slut med det. Nu är det produkt B som gäller och en helt ny affärsmodell. Det är bara att tugga i sig”.

Så i princip en strategi med mycket morot och ingen piska?
– Precis, och våra användare vet det – de är inte dumma. Jag menar om du inte spenderar tillräckligt med tid hos dina kunder och underskattar dem; om du inte är ödmjuk nog att lyssna på dem och låter dem berätta för hur de driver sin verksamhet. om du går dit och säger, ”okej, jag berättar för dig vilka produkter som kommer att ta dig till framtiden”. Tja, jag kan säga att jag gör det här, vad gör du idag? Wow, jag ser möjligheter här, vad tycker du? Vill du prova? Det är vårt tillvägagångssätt.
– Och helt uppriktigt tycker kunderna om det och det är därför vi utökar vårt fotavtryck på marknaden, vi växer minst dubbelt så fort som resten av PLM-industrin. Och jag menar att det är vår filosofi. Detta är ingen raketvetenskap, men det kräver mycket finansiell styrka och alla kan inte investera i två pelare, men vi har råd med det. Vi kommer att investera i båda överskådlig framtid och vi kommer att börja göra det tillgängligt för varje kund gratis, det ingår i deras prenumeration. Så möjligheter som lagring, samarbete och PLM kommer att vara tillgängligt för alla.

Vad exakt av detta kommer att vara gratis för prenumeranter?
– Inkluderat i prenumerationen är Social Collaboration Services, med allt som har att göra med att hantera plattformen för diskussioner, kort sagt i ”sociala-medier-stil”. Och med 3DEXPERIENCE Drive, som är som GrabCAD eller Google Drive, men ”förstår” SOLIDWORKS teknik, så du kan förhandsgranska och undersöka parter i 3D, mäta, sektionera och många andra saker direkt i webbläsaren på en dator eller annan enhet; även om du inte har SOLIDWORKS installerat.
– Idag använder många av våra kunder Google Drive eller Facebook, vilket är okej. Men jag tror att det skulle vara mycket bättre om man kunde göra det på ett mer industriellt sätt, via den tjänst som har utformats för ingenjörer och våra kunder. Anledningen till att vi kallar detta för en social samarbetsplattform är att den sociala aspekten blivit allt viktigare. I dag arbetar folk så oavsett om du vill det eller inte. Människor är kopplade ”inuti” företaget, och även utanför företaget, på dessa sätt. Detta måste ”översättas” till arbetsplatsen.
– De företag som blockerar sociala medier är dinosaurier, ingen vill arbeta så. Kan du föreställa dig en ung person som inte kan använda sociala medier för att göra sitt jobb? De samarbetar, de arbetar med Google Docs, vilket är ett socialt sätt att samarbeta. Så detta är något som vi prioriterar väldigt högt.

Det här är sant, särskilt när vi pratar om generationen som aldrig upplevt en värld utan saker som Facebook och andra sociala medier.
– Ja, det stämmer och dessa människor känner inte ens till en värld utan mobila medier. I dag är desktop dött. Alla går runt med mobiler och surfplattor och många vill inte ladda ner någonting. Det är därför vi insisterar på den här molnbaserade pelaren. För när du har en mjukvarubaserad lösning behöver du inte lagra något längre; du är omedelbart igång. Du köper en enhet, du skapar din inloggning – klart. Detta händer överallt, titta bara på ERP, CRM och ”Sales Automation” – ingen lagrar någonting – allt är webbaserat. Dessa killar och tjejer har inte ens en laptop. Allt är på smarta små och bärbara enheter, det är enkelt och snabbt: De har sina kontakter, sina ”leads” och sin ”pipeline”.

Jag hörde att du nämnde en mycket intressant sak under din presentation. Du sa att ni vill bli motsvarigheten Amazon för ingenjörer och konstruktörer. Det handlar alltså om nya 3DEXPERIENCE Marketplace – kan du utveckla lite kring det?
– Absolut. Vi är alla fascinerade vad Amazon lyckats med på ett nästan slumpartat sätt. Jag menar hur de började sälja böcker, med de fick den här fantastiska visionen om AWS (Amazon Web Services red. anm) och öppnade plattformen för alla andra. Och sedan började de leverera mer än böcker, de startade tjänster, de startade Prime-prenumerationer, de började leverera mat. De är besatta av att minska friktionen. Vi är i bekvämlighetens tidsålder och förväntar oss att allt ska gå extremt smidigt att göra.
– För att göra det smidigt använder Amazon maskininlärning och AI i stor skala för att till och med försöka läsa dina tankar. Allt för att göra shoppingupplevelsen ännu enklare. De försöker räkna vilken bok du vill läsa härnäst och de är så bra på det att de vet bättre än du vad du vill ha. Så i stället för att du söker på webben och försöker lista vad som är nytt och intressant, levererar de en mycket avgränsad lista baserad på dina tidigare läsvanor. Och de har så rätt.
– Vi vill göra samma sak för ingenjörerna. Men i stället för att djupdyka i köpvanor vill vi titta på deras designvanor. Detta istället för att de gör samma sak om och om igen. Vi vill att datorn ska göra det åt dem.

– Dessutom tror jag att begreppet ”kunskap” är viktigt. Detta är skillnaden mellan en ”industriell revolution” och en ”renässans”. Det faktum att vi verkligen fokuserar mycket på att ge mer kunskap till ingenjörerna, för att vi tror att det fortfarande finns ett kunskapsgap, vilket gör att folk inte riktigt kan göra sina saker till sin fulla potential. Detta då de saknar viss information.
– För att ta ett exempel; när man designar en produkt som en mobiltelefon, vet man ofta inte om komponenterna är fästa korrekt för att luftcirkulationen ska fungera. Men om de hade haft rätt kunskap när de började, skulle det verkligen hjälpa dem. Idag är det de små aktörerna som utmanar de etablerade spelarna. De behöver bara mer tillgång till kunskap; de behöver veta hur man simulerar flödet; och det vi vill göra är att ge dem verktygen för detta. Vi vill begränsa kunskapsklyftan och göra flödessimulering med ett enda musklick. Du ska inte behöva en doktorsexamen. Vi vill hjälpa dem att överbrygga den kunskapsklyftan. Det är så vi resonerar.

Allt detta känns igen som ett slags adelsmärke för den kultur SOLIDWORKS alltid stått för: Enkelhet, tillgänglighet för alla … utan att det kostar skjortan.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title