Anagnost fortsatte med att kommentera detta med uppkopplade digitala arbetsflöden i molnet:
– När vi levererar nästa generations teknologi och tjänster till våra kunder kommer omvandlingstakten inom och mellan de branscher vi betjänar att accelerera, vilket genererar stora nya tillväxtmöjligheter för Autodesk, sa Anagnost, och tillade att, ”vi började se förändringen mot uppkopplade digitala arbetsflöden i molnet inom produktdesign och tillverkning, sedan i arkitektur, följt av byggnadsteknik och på senare tid konstruktion. Och vi ser nu växande fart hos ägarna.”
God tillväxt-potential när OEM-företag börjar koppla ihop fabriker i molnet
När det gäller MANUFACTURING-sidan så täcks området mjukvarumässigt in av framför allt följande Autodesk-lösningar: Fusion 360-plattformen, Alias (konceptmodellering/visualisering), Inventor (CAD), Vault (PDM), CFD (Simulering), Moldflow (formsprutningssimulering) och Product Design & Manufacturing Collection (med bl a Inventor Nastran, CAM och Factory Design Utilities).
På detta område pekade pekade Anagnost på att Tata Steel, en av världens ledande ståltillverkare, använt boilagets lösningar för att öka effektiviteten och minska kostnaderna för att etablera nya verksamheter. För att optimera effektivt mellan sina utrustnings-, civil-, struktur- och anläggningsinfrastrukturteam använder ocvkså Tata Steel Autodesk AEC och Manufacturing Collections och Vault. Genom integrationen av data från olika leverantörer på en enda plattform, utnyttjar Tata Steel simulering och clash-detektering i en virtuell miljö, vilket eliminerar potentiella konflikter som kan ha en enorm inverkan om de uppstår under fysisk installation.
Autodeskbasen berörde även automotiveområdet på MANUFACTURING-sidan och konstaterade att bolaget fortsätter att stärka och utöka sina partnerskap, både inom och utanför designstudion, allteftersom OEMs transformerar och kopplar samman fabriker.
– Kunderna börjar också slå samman sina arbetsflöden för design, tillverkning och produktionsledning med Fusion och Prodsmart, fortsatte Andrew Anagnost. Under fjärde kvartalet bytte en tillverkare baserad i Storbritannien, som har mer än fördubblats i storlek under de senaste 18 månaderna, från en konkurrents CAD-verktyg till Fusion 360 och tillägg för dess integrerade CAD- och CAM-kapacitet. Med Prodsmart som en del av sin uppkopplade plattform kan kunden omedelbart generera en stycklista efter att ha skapat en design och länka direkt till lager, vilket eliminerar tråkigt arbete och sparar tid för mer värdefulla möjligheter.
MAKE-plattformen ökar kraftfullt
En intressant trend är att Autodesk MAKE-plattformen ökat kraftigt på intäktssidan. FY 2023 slutade intäkterna relaterat till MAKE på 452 miljoner dollar, en ökning med hela 24 procent (valutajusterat). MAKE är bolagets digitala plattform som knyter samman design, simulering, vertygsframställning och bearbetning. Sju olika Autodesk mjukvaror ingår i denna framför allt tillverkningsrelaterade plattfrom: Netfabb (additiv tillverkning), PowerMill (subtraktiv tillverkning), Fusion360 (designplattformen), FeatureCAM, Moldflow (plastinsprutningssimulering), HSMWorks (CAM), PowerShape (för att skapa och redigera 3D-geometrier för höghastighets, fleraxlig CNC-bearbetning).
Nio affärer på över en miljon dollar under 2023
Totalt är Autodesk efter fjärde kvartalet FY 2023 uppe på 223 000 Fusion 360-prenumeranter. Anagnost igen:
– Vi fortsätter att se styrka i PLM, undertecknade vårt största affär för molndatahantering någonsin och växte mer än 30 procent under kvartalet. Och slutligen fortsätter vi att arbeta med icke-kompatibla användare för att hitta flexibla och kompatibla lösningar som säkerställer att de har tillgång till den senaste och säkraste programvaran. Under kvartalet stängde vi nio affärer över 1 miljon dollar och 23 affärer över 500 000 dollar med våra initiativ för licensefterlevnad.