Annons

Gartners Magiska Kvadrant: Svenska Tacton tar CPQ-plats

Det går fortsatt bra för svenska utvecklaren av konfigurationslösningar, Tacton. Inte bara när det gäller försäljningen, utan också gällande teknologin. Idag står det klart att bolaget tagit plats i respekterade analytikerns, Gartner, Magiska Kvadrant för CPQ-området (Configure Price Quote). Man är dock inte placerade i ledarkvadranten, vilket hänger samman med att man enligt Gartners definitioner betraktas som en nischspelare. Detta äger också sin riktighet i det att Tacton fokuserat sina lösningar mot tillverkningsindustrin; en nisch där man får betraktas som en av världsledarna inom CPQ.
- Vi menar att placeringen i nischspelarnas kvadrant återspeglar vårt fokus och ”trackrecord” inom tillverkningssektorn och är stolta över att vara med i Gartnerkvadranten, säger Marc Herling, VD för affärsutveckling hos Tacton Systems.
Han påpekar att, "CPQ är inte en ’one-size-fits-all-lösning’. Om man är ett tillverkningsföretag måste man titta på leverantörer som har erfarenhet och en djup förståelse för branschen. Med kunder som förväntar sig mer och mer av individualiserade produkter behöver man en CPQ-lösning som passar för uppgiften. Lika viktigt är att hitta en konfigurator som kan hantera hela komplexiteten i produktsortimentet.”

Tactons teknik utnyttjas av några av världens ledande tillverkare och bidrar till digital omvandling över hela världen.
”Lösningarna leder till ökad försäljning, effektivare verksamhet och mer nöjda tillverkningskunder,” menar den svenska mjukvaruutvecklaren och faktum är att man kan peka på många referenscase som bekräftar detta.

Robottillverkaren Yaskawa är ett bra exempel. PLM&ERP News har skildrat flera sådana fallstudier, bl a japanska robottillverkaren Yaskawa (klicka på rubriken: ”Offerterna såg ut som reservdelslistor”, för att läsa).
Yaskawa är världsledande inom automation och säljer 25 000 robotar om året, men bolagets offertprocess hade halkat efter. När säljavdelningen skulle skapa en offert använde man Excel-dokument för få en lista över kundens krav. Denna fil överlämnades sedan till ett team av innesäljare, som manuellt skapade en offert baserad på denna lista. Med Tactons lösning förändrades detta i ett slag. I ett konfigurationsprojektet integrerades Tacton med Yaskawas affärs- och CRM-system; SAP och Salesforce. Allt gick enligt plan och drygt ett år efter projektstarten har Yaskawa uppnått sina mål: Att minska tiden det tar att skapa en offert från åtta dagar till en dag. Med detta ville man på sista raden kunna lämna ett erbjudande till kunden i slutet av varje säljbesök.

Molnbaserad lösning som gör skillnad. Referenser som detta visar på styrkan med Tactons lösningar.
Primärt erbjuder man idag marknaden en molnbaserad CPQ-lösning som gör det dramatiskt enklare för tillverkare att designa, konfigurera och sälja komplexa produkter. Tacton CPQ har CAD-automatisering, 3D-visualisering, Augmented Reality och är nu också integrerad med Salesforce CRM.
– Vi är förstås mycket nöjda med att Tacton har blivit erkänd av Gartner i den senaste Magiska Kvadranten för CPQ, säger Frederic Laziou, CEO för Tacton Systems. Vi har länge varit engagerat i att stödja världens ledande tillverkare. Med kontor i USA och Japan, förutom våra europeiska lokaler, blir vi snabbt ett verkligt globalt företag.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title