Så här ser tio-i-topp-listan med avseende på kundnöjdheten med outsourcingleverantörer i Norden ut:
1) TCS – 79 procent
EVRY – 79 procent
3) Telenor – 78 procent
4) Accenture – 77 procent
5) Salesforce – 73 procent
Microsoft – 73 procent
7) CGI – 72 procent
8) SAP – 71 procent
Wipro – 71 procent
Atos – 71 procent
TCS och EVRY i topp när det gäller kundnöjdhet inom nordisk outsourcing
När Whiteline Research och PA Consulting presenterar sin 2019-undersökning av kundnöjdheten bland köpare av outsourcingtjänster i Norden framgår att Evry och TCS delar på förstaplatsen med 79 procent vardera, med Telenor som trea på 78 procent.
Totalt har 1000 nordiska outsourcingkontrakt utvärderats. I Norden ser läget numera bättre ut än för några år sedan då kundnöjdheten låg på klart lägre nivåer. Av undersökningen fram går att 87 procent av de nordiska köparna av denna typ av tjänster är ”ganska nöja, nöjda eller mycket nöjda”.
För de svenska leverantörerna av outsourcingtjänster ligger det genomsnittliga betyget på 70 procent.