LanTeams ”stand-alone” IT-konsulttjänster blir i skenet av TeleComputings ambitioner ett viktigt tillskott till bolagets tjänste- och produktportfölj. Konsulterna tar hand om servermiljöer, installerar nätverks- och kommunikationslösningar och bidrar med ROI-analyser till kunderna. De har också en stor kompetens på brandväggar, lastbalansering och säkerhet.
– LanTeams konsulter kommer utöka vår kompetensportfölj på ett utmärkt sätt, och är efterfrågat hos våra kunder, understryker Mjøs.
Hybrida molntjänster i fokus. Om LanTeam ska sägas att det är en leverantör av IT-lösningar till offentliga och privata verksamheter. Företaget erbjuder först och främst olika produkter och tjänster för åtkomst till hybrida molntjänster och andra former av IT-infrastruktur.
Bolaget beskrivs vidare i pressmaterialet som, ”experter på rådgivning, administration och konfiguration av kundens behov knutet till klienter, mobiler, skärmar och övrig kringutrustning. Kunder kan få hela ’livscykeln’ för sina enheter via TeleComputing – inklusive drift och administration av enheterna och kundservice. LanTeam erbjuder också logistiktjänster, licenshantering och printlösningar och integrerar inköpslösningar och fakturahantering med kundens processer och system.”
LanTeam erbjuder också uthyrning och försäljning av IT-produkter, och återförsäljer produkter från leverantörer som Hewlett Packard, Microsoft, 3 Step IT och Dell med flera.
LanTeam har både små och stora kunder och flera offentliga kunder i sin portfölj. Man har 42 anställda och omsatte för 280 miljoner svenska kronor under bokslutsåret 2017/18.
Fler valmöjligheter för kunderna. LanTeams VD, Anders Filipsson, är nöjd med att bolaget blir en del av TeleComputing.
– Vi har nöjda kunder, men vill erbjuda våra kunder ännu fler valmöjligheter. I tillägg ser vi stora fördelar med at bli en del av en större kompetensmiljö både på molntjänster, migrering till molnet, konsulttjänster och integrationer. Dessutom är TeleComputing ett bolag i stark tillväxt och med spännande framtidsplaner som passar bra med vart vi vill som företag, säger Filipsson.
Allmänt menar han att Lifecycle Management på alla enheter och konsulter med eftertraktad expertis stärker TeleComputing som en ”One-stop-shop-leverantör”.
– När kunderna också kan få produktbehovet täckt, inklusive finansieringslösningar, blir detta en god mix som ger våra kunder stor nytta, sammanfattar Filipsson.