Annons

Trögt för renodlade elbilar: ”För litet utbud, för höga priser”

Elbilsförsäljningen är fortfarande trög i Sverige, medan det går betydligt bättre i vårt västliga grannland Norge. I alla fall när det gäller nybilsförsäljning och renodlade elbilar, hybrider exkluderade. På den svenska marknaden var bara 3,4 procent av nybilsförsäljningen renodlade elbilar, medan motsvarande siffra i Norge var 26,3 procent. Tar man med hybrider förändras siffrorna förstås, men de rena elbilslösningarna har ännu en del utmaningar att tampas med.
Enligt en undersökning som elbilsmässan eCarExpo låtit göra av 1 012 svenska bilägare - om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning - visar det sig att svaren handlar om att utbudet är för litet och priserna för höga.

Alla pratar om elbilar, men fortfarande är det ganska få som köper dom. Nyförsäljningen dubblerades visserligen i september månad, från 301 bilar 2017 till 658 i år, men jämfört med vårt grannland Norge där månadsförsäljning ligger stadigt över 5 000 bilar per månad, har inte hajpen tagit fart i Sverige ännu. Förra året ökade andelen supermiljöbilar, det vill säga elbilar eller laddhybrider till 5,1 procent av nyregistrerade fordon.
Aningen trögt alltså, varför? Orsakerna går att finna i den attitydundersökning som eCarExpo har låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra på 1012 svenska bilägare. Budskapet är: för dyrt, för liten räckvidd och för få laddstationer. Mer om undersökningen i slutet av artikeln.

Vad betyder FNs klimatpanels senaste besked för synen på vad som är dyrt?
Gissningsvis kan resultatet av denna undersökning komma att påverkas av dagens besked från FNs klimatpanel om hur illa ställt det är när det gäller koldioxidutsläppen i världen. Panelens experter menar att tiden för handling – radikal neddragning av utsläpp från fossila energikällor – är på väg att rinna ut.
Man menar också att vi måste vara beredda på att en omställning kommer att kosta. Ny grön teknik och utveckling av teknologier tar tid om de ska fortgå i nuvarande tempo; för lång tid. Tillför man mer resurser kan det gå fortare, vilket måste ske, enligt klimatpanelen. Kostnaderna för elbilar, som inte konsumerar fossil energi för sin framdrift, är en sådan faktor som måste få kosta. Inte minst för att den har en direkt inverkan på konsumtionen av fossil energi. Samtidigt är den blir dyr initialt, innan volymerna nått fram till stordriftens fördelar. Sak samma för infrastruktur.
Den goda nyheten i detta kan vara att synen på kostnaderna för omställning till gröna alternativ snabbt kan komma att omvärderas av många.

Mazdak Haghanipour, elbilsexpert inom Power Circle-organisationen.

Mot ljusare tider: 2030 rullar en miljon elbilar på svenska vägar.
Sammantaget menar också elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle att utvecklingen mot allt fler laddbara bilar på våra vägar är inne i ett rejält expansivt skede. Just miljöfaktorerna är i sammanhanget en icke försumbar faktor, hävdar Power Circles Mazdak Haghanipour. Men han pekar också på Elon Musks Tesla och ”dieselgate-skandalen” hos framför allt Volkswagen, som pådrivande faktorer.
– Sen händer det mycket när det gäller förbättrad räckvidd, som också är en viktig faktor för utvecklingen; liksom supermiljöbilspremierna. Detta tillsammans med att priserna på elbilar trots allt börjar bli konkurrenskraftiga gör att allt fler väljer elbilar, säger Haghanipour i en intervju i NWTs nätupplaga.

Power Circles prognos indikerar hur som helst på att elbilssidan går mot mycket ljusa tider. År 2030, räknar man med, finns det över en miljon laddbara bilar i Sverige. Redan runt 2021-2022, tror man vidare, kommer en elbil inte att kosta mycket mer än de fossildrivna bilarna.
Sett i detta tidsperspektiv kan Volvo Cars ha tajmat utvecklingen väl med sina kommande renodlade elbilar. Den första renodlade Volvo-elbilen är planerad till 2019. Den ska ha en räckvidd på 35-40 mil samtidigt som man börjat fasa ut tillverkningen av fossildrivna bilar.

Nu ska man också när det gäller miljöaspekterna ha klart för sig att även om elbilen i ett fossilt perspektiv är ”ren” vid körning så bidrar den ändå med koldioxidutsläpp vid tillverkningen. Enligt en tämligen färsk IVL-rapport pekar man på att framför allt på batteritillverkningen är ett miljöproblem.
– I själva produktionsfasen släpper elbilen ut mer, men elbilen släpper ut 85 procent mindre koldioxid än en dieselbil över hela bilens livslängd. I Sverige påbörjas snart bygget av en bilbatterifabrik i Skellefteå (Northvolt-projektet) där 100 procent av energin vid tillverkningen kommer från den rena vattenkraften, säger Mazdak Haghanipour.

Detta är förstås positiva faktorer, medan metaller som behövs till batterierna, som kobolt, är ett större problem ur miljösynvinkel.

2/3-delar väljer laddbar elbil vid nästa bilköp. Tillbaka till eCarExpos Mejselundersökning så visar den att två tredjedelar av alla män och kvinnor i Sverige som kör bil helst väljer laddbar elbil när det är dags att byta bil nästa gång, men om dom skulle tvingas byta idag, är det bara en dryg femtedel som tycker att utbudet passar deras kassa.
Faktum är att det är fler som väljer bort elbilen idag än när motsvarande undersökning gjordes förra året vid samma tid. Andelen tillfrågade som tycker att elbilen ligger bortom sin budget för bilköp har stigit med tio procent på ett enda år. Och utbudet anser man bara har ökat marginellt, från 32 procent som ansåg att utbudet räckte väl 2017 mot 34 procent i år.
– Rimligen beror det på att flera av de lanseringar som har flaggats för att komma är bilar i premiumsegmentet. I första hand konkurrerar de med Teslas framgångsrika utbud som ju vänder sig till en köpstark grupp, menar Gunnar Dackevall, motorjournalist och initiativtagare till elbilsmässan.

 

Audis helt nya elbil, e-tron, som får skandinavisk premiär på eCarExpo och är en lyx-SUV med ordentlig räckvidd och imponerande prestanda.

Audis nya elbil. Ett exempel är Audis helt nya elbil e-tron, som får spännande skandinavisk premiär på eCarExpo och är en lyx-SUV med ordentlig räckvidd och imponerande prestanda. Inte oväntat ligger den också i ett prisläge i höjd med lyxbilar utrustade med konventionell teknik med motsvarande prestanda.
– De lite billigare och folkligare alternativen får mindre utrymme i media, och därför får man lätt intryck av att alla elbilar ligger i miljonklassen, kommenterar Dackevall vidare. Det är tillverkare som Kia som har bilar i nåbara prisklasser för betydligt fler som har fått bra utväxling på sin satsning på elektrifiering. I september var koreanska Kia det andra mest sålda bilmärket i Sverige, och det lär inte gå sämre när premiären av Niro Electric sker på eCarExpo i höst. Det blir företagets och en av marknadens första el-SUVar, med rejält lång räckvidd (485 km enligt WLTP-körcykeln) för rimliga slantar – troligen under 400 000 kronor (ej fastslaget).

Många nyheter på elbilsmässan.  På Nordens första och största elbilsmässa eCarExpo, som i år arrangeras för tredje gången i Svenska mässans lokaler i Göteborg, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller och två- och trehjulingar i alla olika skepnader.
eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 17-27 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Svenska Mässan i Göteborg den 30 november 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title