Vad finns det mer för fördelar med automation?
– En annan stor fördel är att automation tar bort den mänskliga faktorn. Du gör dina processer strukturbaserade i stället för personbaserade, vilket gör allting mycket enklare och skapar en trygghet på företaget. I dag har vi till exempel många industrier där man har stora utmaningar inför nästa generationsskifte, eftersom allting är beroende av vissa personers kunskap. Med en automatiserad process går allting betydligt smidigare. Jag skulle till och med säga att om man vill framtidssäkra sitt företag så måste man automatisera. Annars kommer man bli frånåkt av konkurrenterna, för de kommer att göra det, säger Abbe Kochrane.
Hur ska man tänka om man vill komma igång med automation?
– Ett vanligt misstag är att många tänker för stort till en början. Man tänker: Nu ska vi riva allt och bygga nytt. Och det kan förstås vara läskigt och dyrt. Jag brukar i stället säga att man ska utgå från de processer man har. Börja smått och fundera över vilka processer som kostar mest tid och där en automatisering gör störst skillnad. Prata med era leverantörer och se hur de kan hjälpa till. Där finns ofta bra kompetens för att göra en automationstrappa, där man börjar smått för att sedan skala upp efter tid.
För vilka branscher lämpar sig automatiserade processer extra bra?
– De flesta branscherna kan vinna på att automatisera, men det område där vi växer mest just nu är livsmedelsindustrin. Den är speciell av flera anledningar, inte minst för att det aldrig får bli fel. Så snart det blir minsta fel i livsmedelsproduktion blir det katastrof, men en automatiserad process minskar den mänskliga faktorn och därmed felkällorna. Dessutom leder automatiserade processer ofta till minskat svinn och minskade energikostnader.
Hur kommer man enklast igång?
– Steg ett är att undersöka möjligheterna till automation med någon som kan området bra. För vår del besöker vi kunden, som får berätta mer om sin process. När vi sedan vet mer om processerna kan vi avgöra var man bör börja för att få så bra resultat som möjligt. Jag brukar sedan säga att mitt arbete startar på riktigt när produkten väl är levererad. Bürkert följer med och ger service längs hela vägen, tills processen är på plats och fungerar. Vi tar alltid ansvar och lämnar aldrig kunden i sticket.