Annons

Volkswagenchefen får sparken: ”Har inte lyckats bryta fuskkultur”

Jobbet som exekutiv toppledare i Volkswagen fortsätter att kräva offer. Igår meddelade den tyska fordonsjätten kort att man sparkar nuvarande VDn Matthias Müller med omedelbar verkan.
Müller anses ha misslyckats med att bryta upp den hierarkiska kulturen inom bolaget, något som enligt bedömare är en av orsakerna till det omfattande fusket med utsläppsvärden för bolagets dieseldrivna fordon kunde äga rum.
Bolagets styrelse har istället utsett Herbert Diess till ny VD. Enligt Wall Street Journal har, ”Diess i tysthet orkestrerat en styrelsekupp i skenet av bolagets ansträngningar att förbättra varumärkets anseende”.

Bytet kommer nästan tre år efter att Volkswagen blev påkomna med att rigga testerna gällande 11 miljoner dieseldrivna fordon. Resultatet har blivit återkallelser och straffrättsliga åtal, samtidigt som det kostat företaget mer än 25 miljarder dollar i böter, påföljder, konsumentersättningar och juridiska kostnader.

Bolaget kommer att hålla en presskonferens under fredagsförmiddagen.

Nye VW-chefen, Herbert Diess, kom till Volkswagen från tuffa konkurrenterna BMW 2014, där han verkade som R&D-ansvarig; en bakgrund som kan tyckas vara synnerligen lämplig för den som ska ta itu med att lösa VW-koncernens problem. Han har från 2014 varit VWs styrelseordförande.

Orealistiska tester. Det kan tyckas tämligen paradoxalt att Volkswagenskandalen nedbruten till sin lägsta nivå handlar om en programvara. Till bakgrunden hör nämligen att skandalen blev ett faktum när det upptäcktes att Volkswagen lagt in en mjukvara som gör att bilen känner av att den blir testad. Utsläppstesterna har i sig inte varit särskilt komplexa och i sitt upplägg ett av skälen till att de var enkla att gå runt. De har varit  standardiserade, både i Europa och USA, och gått till på samma sätt varje gång – med givna accelerationer och inbromsningar. Att det tog åtta år att avslöja dem kan bero på att det också är väl känt att den körcykel som används i testet inte är speciellt realistisk. I en verklig körning bromsas och gasas bilen exempelvis betydligt oftare, vilket naturligtvis ger effekter på såväl bränsleförbrukning som utsläpp.
Samtidigt visar VW-fallet komplexiteten i den industriella värld som utvecklats. På någon nivå är det näst intill omöjligt att bedöma enskilda händelser utan att se till helheten. Mjukvaror handlar inte bara om mjukvaran i sig, dess kapabiliteter; det är hur den fungerar i sitt sammanhang som är avgörande. I detta spelar allt in, från organisatoriska frågor och psykologiska barriärer till teknologiska aspekter och hur tekniken används. Att balansera saker mot varandra är framgångens konst. Här har Matthias Müller uppenbarligen haft svårt att hitta jämviktspunken.
Gissingsvis har också kostnadsutvecklingen för VW-koncernen betytt en hel del i sammanhanget. Det har kort sagt blivit så dyrt att bolagsstyrelsen haft svårt att svälja utvecklingen och valt att agera.

Spekulationerna är många. Vad som är den utlösande faktorn vet vi inte i dagsläget.

På grund av VW-skandalen har lagstiftarna, såväl inom EU som i USA, satt full fart för att ändra regelverket.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title