Resultatet understryker tveklöst den omfattande transformation Volvos verksamhet gått igenom de senaste åren. De starka kopplingar till den kinesiska marknaden som Geelys inträde som ägare fört med sig har onekligen haft en positiv effekt på det mesta som rör bolaget. Inte minst för att Kina nu utvecklats till Volvos enskilt största marknad.
Den globala försäljningen ökade under året med 7,0 procent, efter bland annat en tillväxt i Kina på 25.8 procent.
Kina den enskilt största marknaden – bra för Sverige. Men framgångarna i Kina och på andra marknader har också satt strålkastarljuset på den initiala oro som fanns när Geely klev in som ägare, om att verksamheten nu riskerade att flyttas till Kina och att den svenska delen skulle minska kraftigt. Verkligheten har visat att det blivit precis tvärtom.
I Sverige har Volvo Cars vuxit från 16 000 anställda 2011 till 21 000 2017. Totalt över världen har Volvo Cars nu 38 000 anställda, vilket är en uppgång från 30 400 anställda 2016.
Tunga investeringar påverkar likviditeten. Håkan Samuelsson ser förstås också en mycket ljus framtid. Även om ett antal tunga investeringar tillfälligt tynger ner kassaflödet. Med flera nya lanseringar under fjolåret – både den nya XC60 och den nya XC40 – samtidigt som man bygger en ny fabrik i USA som ska vara klar i år, är det hårt tryck på likviditeten. Dessutom lär elbilsutvecklingen, med den planderade Polestar-anläggningen i Kina dra en hel del kostnader. Till skillnad mot 2016 när kassaflödet var positivt landar det för 2017 på minus 3,8 miljarder kronor. För verksamheten är detta dock positivt. Hade det tvärtom varit så att man istället plockat ut vinsterna och inte haft så omfattande investeringsprogram förstå var och en vart det hela riskerat att sluta. Fordonsvärlden stöps just nu om teknologiskt på ett synnerligen dramatiskt sätt. Det kommer att kosta att hålla sig kvar på topp i premiumklassen, men Volvo under Samuelssons ledning tänker inte missa detta tåg.
– Vi investeringar tungt – i personal, i vår modellportfölj och i vårt globala fabriksnätverk, skriver Håkan Samuelsson i rapporten och han är överhuvudtaget inriktad på fortsatt tillväxt.
Två nya modeller under 2018. Två nya modeller ska lanseras under året, V60 och S60. Och som sagt:
– Vi ska förutom vår kärnverksamhet att bygga och sälja bilar fortsätta utveckla andra affärsområden inom prenumerationstjänster, självkörande bilar och elektrifiering. Det förväntar vi kommer att resultera i förbättrad vinst 2018, noterar Håkan Samuelsson i rapporten.
Goda nyheter för mjukvaruleverantörerna. Allt detta är också glada nyheter för Volvo Cars leverantörer av mjukvara. SAP förstås på ERP-sidan och på PLM-området innebär nya satsningar i produktutvecklingsspåret alltid goda möjligheter för VCCs ”husprogram”. I första hand då PLM/PDM-leverantören Siemens PLM – Volvo använder PLM-sviten Teamcenter som produktdata-backbone – och Dassault Systemes’ CATIA, som är CAD-lösningen.
Det som särskilt gör framtidsutsikterna goda är att utvecklingen av självkörande fordon och elbilslösningar kommer att kräva omfattande insatser av mjukvara både vad gäller systemdesign/utveckling och simuleringsprogram; där det senare växer enormt i betydelse för att testa och säkra produkternas funktion, systemkoordination och design i både tidigare och senare skeden.