Annons

Volvo Cars slår svenskt rekord: 75 506 registrerade bilar 2017

När Bil Sweden i dagarna presenterade registreringssiffrorna för 2017 kan konstateras att det blev ett rekordår för svensk bilmarknad. Föga överraskande är det också Volvo Cars som intar den ledande marknadspositionen – för 60:de året i följd dessutom. Bolaget har registrerat 75 506 bilar, vilket är 81 bilar mer än rekordåret 1976. Detta ger en marknadsandel på nära 20 procent. Jämfört med 2016 ökar registreringarna med 5,99 procent.
Även på lastbilssidan – tunga fordon – är det Volvo i toppen. Enligt de preliminära siffrorna för 2017 registrerades det 6 196 tunga lastbilar under 2017, vilket är all time high. Ökningen från 2016 blev 5 % och det tidigare rekordåret 1989 med 6 133 tunga lastbilar passerades med god marginal.

Volvo Cars svenska rörelse går alltså som tåget, om uttrycket tillåts. Rekordet från 1976 rök all världens väg med årets siffra på 75 506 registrerade bilar. I topp ligger Volvo XC60 och som mycket god tvåa kommer Volvo S90/V90.
– Vi är mycket stolta över årets prestationer – att på en så stark svensk bilmarknad ha modeller som är etta, tvåa, fyra och sexa, vara marknadsledare 60 år i rad och dessutom slå ett nästan oslagbart 41-årigt rekord. Våra svenska kunder visar att det är Volvo som gäller, säger Kristian Elvefors, VD för Volvo Car Sverige.

Volvo XC60 i topp. Bolagets försäljningsdirektör för Volvo Cars Sverige, Jessica Span, noterar också att man tar en välfylld orderbok med sig in i 2018.
Vilka fordon säljer bäst? Totalt registrerades 24 090 Volvo XC60, både av Classic-versionen och nya Volvo XC60. Det ger en betryggande förstaplats. Tvåan Volvo S90 och V90 har 22 593 registrerade bilar. På en hedersam fjärdeplats kommer Volvo S60/V60 med 15116 registreringar. Sexa är Volvo V40 med 10524 antal bilar. Det registrerade också 3171 Volvo XC90 under 2017.
– I dag har vi ett brett modellutbud att erbjuda där samtliga bilar är storsäljare. Det ger en trygghet. För 60 år sedan, när vi klev upp på marknadsledarplatsen, var utbudet betydligt smalare, säger Jessica Span.

IoT och trenden med produkten som en tjänst.  2017 har på många sätt varit ett händelserikt år för Volvo Cars. Man har lanserat två nya modeller – nya Volvo XC60 och nya Volvo XC40.
Ovanpå detta har företaget introducerat ett helt nytt sätt att äga bil på, prenumerationstjänsten Care By Volvo. Dessutom får dagens Volvobilar allt fler uppkopplade tjänster. Båda dessa bitar kopplar till de senaste årens trend med Product-as-a-Service, ”produkten som en tjänst”, och IoT-områdets explosiva framväxt.

– Det ska bli spännande att se hur våra innevarande modeller, nya modeller och tjänster tar för sig. Vi har också en del spännande nyheter att lansera, säger Jessica Span, försäljningsdirektör Volvo Sverige.

– Jag ser fram emot 2018. Det ska bli spännande att se hur våra innevarande modeller, nya modeller och tjänster tar för sig. Vi har också en del spännande nyheter att lansera, säger Jessica Span.
Året har precis startat men det finns alltså all anledning att tro att det blir ett händelserikt bilår för hela bilbranschen.
– Det är naturligtvis svårt att spå exakt vad som kommer att hända. En kvalificerad gissning är dock att det blir en viss ökning av försäljningen det första halvåret. Under andra halvan av året införs en ny skattelagstiftning av bilar – Bonus Malus – nya körcykeln WLTP kommer och i följd av det en pågående debatt om bilars bränsle. Vad det innebär återstår att se. Det gäller att följa utvecklingen, säger Kristian Elvefors.

Mercedes ökade med 15 procent 2017. Mest av de stora märkena ökar Mercedes-Benz med en uppgång på 15% jämfört med marknadsuppgången på 2%. När det gäller enbart företagsförsäljningen är Mercedes nu det näst största tyska varumärket inom premiumsegmentet.
Försäljningen på den svenska bilmarknaden ökar som aldrig förr och mest av märkena med en årsförsäljning över 15.000 bilarökar Mercedes-Benz. Uppgången under 2017 var 15,49% och totalt registrerades 19.634 bilar enligt statistik från BIL Sweden. Märket har haft en stabil tillväxt sedan finanskrisen och i år når man all-time-high på den svenska marknaden.

 

Vad tänker Geelys ordförande Li Shufu göra med den nyköpta jätteposten i AB Volvo (lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, båtar m m)?

Vart siktar Geely med inköpet av jätteposten i Volvo lastbilar? Totalt är Volvo Cars ett av de mer välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning på 534 332 bilar i över 100 länder 2016. I december 2016 hade Volvo Cars över 31 000 anställda världen över. Bolaget ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding, i dagligt tal, Geely Holding).
Intressant i sammanhanget är att Gelly Holding avslutade 2017 med en jätteaffär på ca 32 miljarder där man köpte in sig som den största aktieägaren i AB Volvo, alltså det som ibland kallats, ”rest-volvo” med  lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och båtmotorer. Exakt vart Geelys ordförande Li Shufu siktar med detta ägande är i dagsläget okänt. PLM&ERP News har i en längre analys tittat närmare på saken och konstaterar i en artikel publicerad den 27 december att det är svårt att se några nöäraliggande tekniska samverkanssynergier, annat än kring viss grundforskning på el- och autonomdriftsidan. Däremot kan vissa möjligheter ses på marknads- och försäljningssidan. Missa inte PLM&ERP News analys – klicka på länken för att läsa artikeln:
Var finns synergierna när Geely köper in sig i Volvo lastbilar?

Tunga lastbilar slår rekord. Även när det gäller tunga lastbilar var 2017 ett rekordår. Enligt de preliminära siffrorna för 2017 registrerades det 6 196 tunga lastbilar under 2017, vilket är all time high. Ökningen från 2016 blev 5 % och det tidigare rekordåret 1989 med 6 133 tunga lastbilar passerades med god marginal.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title