Polestar, som igår avtäckte sin första produktionsmodell i Shanghai, kommer alltså att som ett fristående bilföretag utveckla elektrifierade prestandabilar. De pengar VCC och Geely satsar kommer bland annat användas till att bygga en toppmodern tillverkningsanläggning för Polestar i Chengdu, Kina; något som VCC i dagens pressmaterial betyder, ”ett nytt kapitel i utvecklingen av Kina som ett tillverkningsnav för Volvo Cars.”
Upplägget innebär att Polestar radikalt kan korta tiden som man behöver för den kommersiella lanseringen av sina bilar, vilket ger en strategisk fördel jämfört med konkurrenterna. Volvo Cars och Polestar kommer även att kunna dra nytta av synergier i utvecklingen av nästa generations teknologier, såsom delade upphandlingskostnader, gemensam utveckling och skalekonomier.
Med Kina som motorn bakom elektrifieringen av den globala bilindustrin kommer Polestar att gå i bräschen för utvecklingen av nya teknologier och förstärka Volvo Cars ledarskap inom elektrifiering och konnektivitet.
VCC köpte Polestar 2015.
Volvo Cars köpte 100 procent av Polestar Performance i juli 2015 efter att ha arbetat tillsammans inom motorsport sedan 1996. I samband med denna affär noterades från VCCs sida att, ”Polestar i framtiden kommer att erbjuda Polestar-bilar som inte längre bär Volvo-logotyp samt optimeringspaket till Volvos existerande utbud av bilar under märket Polestar Engineered”.
Klart är vidare att Polestar kommer att dra nytta av teknik- och ingenjörssynergier med Volvo Cars. ”Dessa synergier kommer möjliggöra företaget att designa, utveckla och bygga världsledande elektrifierade högprestandabilar,” skriver bolaget.
Projektet har alltså en tung orienteringen mot Kina. Även om R&D blir kvar i Sverige och man kommer att utnyttja ett antal fördelar som har att göra med inköpssamordning och gemensam komponentutveckling, så tycks tyngdpunkten av denna satsning ligga i Kina. Mycket av förklaringen till detta står att finna i att denna marknad är världens största för elbilar. Samtidigt är Volvoretoriken i samband med presentationen av Polestarsatsningen tydlig i att detta är ett av VCCs största framtidsprojekt. Elbilar är framtiden, en framtid där dagens lokaliseringsbesked förlägger merparten av ”prestanda-elbilsprojektet” till Kina. Hur detta kommer att påverka bolagets svenska anläggningar och satsningar återstår att se.
Nya bilen har längsta räckvidden på marknaden.
Hur som helst så presenterade bolaget igår Polestars första serietillverkade bil, Polestar 1, är en tvådörrars, fyrsitsig hybrid-coupé som levererar 600 hk. Bilen har en räckvidd på enbart el på 150 km — den längsta räckvidden för någon hybridbil på marknaden. Den elektrifierade prestandabilen Polestar 1 kommer att tas i produktion i Chengdu i mitten av 2019 och kommer senare under 2019 att följas av en mindre bil som får namnet Polestar 2.
Bygger på på Volvos SPA-arkitektur.
Polestar 1 visar på de inneboende synergier som finns mellan varumärkena Volvo och Polestar. Cirka hälften av tekniken under karossen på Polestar 1 är baserad på Volvos egenutvecklade modulära fordonsarkitektur SPA, medan den andra hälften är helt ny teknologi som har utvecklats av Polestars tekniker, som arbetar på Volvos R&D-avdelning.
Polestar kommer även att dra nytta av att ha tillgång till Volvos globala och väletablerade tillverkningsstandarder och expertis när man bygger sin egen tillverkningsanläggning i Chengdu.
Polestar 2 blir den första helt elektriska bilen som lanseras av Volvo Car Group, och den första av totalt fem helt elektriska bilar av varumärket Polestar eller Volvo som kommer att lanseras mellan 2019 och 2021. Polestar-modellerna som tillkännagavs i dag är således tydliga bevis för elektrifieringsstrategin som Volvo Cars presenterade i juli i år.
Elektrifiering fullt ut.
Volvo Cars meddelade i somras att varje bilmodell som Volvo Cars lanserar från och med 2019 kommer att vara utrustad med en elmotor, vilket gör Volvo Cars till den första etablerade biltillverkaren som fullt ut elektrifierar sitt modellprogram och därmed sätter elektrifieringen i centrum av sin framtida verksamhet.