Annons

Kreativ korsbefruktning: Premiär för Candela C-8 som drivs med Polestars batteripaket

PRODUKTUTVECKLING i CATIA och 3DEXPERIENCE. Gustav Hasselskog, CEO och grundare av el-båttillverkaren Candela, avslöjar idag att det blivit dags för sverigepremiär för C-8-modellen. Det som är särskilt intressant med denna modell är att det är det första resultatet av samarbetet mellan Candela och Volvo Cars prestandamärke på elbilssidan, Polestar. Candela C-8 är utrustad med ett batteripaket från Polestar och är därmed ett utmärkt exempel på kreativ teknisk korsbefruktning mellan två vitt skilda branschsegment, bilar och båtar.
Candela C-8 går ljudlöst ovanför vattenytan utan att påverkas av vågor eller vind. Ett avancerat styrsystem håller båten helt rak i alla lägen och en patenterad, torpedliknande elmotor och bärplansteknik gör att Candela C-8 har överlägsen räckvidd i hög fart jämfört med andra elbåtar. Med batterier från Polestar får Candela C-8 nu en räckvidd på över 100 kilometer i hög fart – till en elkostnad av bara några hundralappar.
- Samarbetet med Polestar innebär att Candela C-8 nu kan köra till destinationer som tidigare endast kunde nås av båtar med förbränningsmotor. Candela C-8 ’powered by Polestar’ är ett rejält genombrott för elektrifiering till sjöss, säger Gustav Hasselskog.
Vi ska i tillägg till detta, när det gäller PLM-verktygen, notera att Candela-båtarna utvecklas i Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-miljö, med CATIA som CAD-verktyg.

 Nu har man alltså kommit till den punkt när det är dags för offentlig visning av denna kreation: Candela C-8 kommer att visas på eCarExpo i Stockholm den 3-5 februari. Den nya modellen kommer att använda samma batteripaket och DC-laddningsteknik som i Polestar 2 och har en förväntad räckvidd på 57 sjömil vid en marschfart på 22 knop, längre än någon annan eldriven båt.   


Bärplanstekniken är hemligheten
Den långa räckvidden görs möjlig genom användandet av bärplansteknik. Candela C-8 flyger över vågorna på datorstyrda undervattensvingar som kraftigt minskar vattenmotståndet och använder 80% mindre energi än konventionella motorbåtar i hög fart. När båten ska förtöjas eller tas upp på trailer fälls bärplan och motor upp med en knapptryckning och båten kan hanteras precis som vilken annan motorbåt som helst, den kan även köras upp på en sandstrand vid behov. Bärplanssystemet styrs av en dator som hela tiden håller koll på båtens position samt på vattnet omkring och anpassar båtens vinge för en helt stabil flygtur. Som förare behöver du bara ta hand om ratten och gasreglaget, samt hålla utkik kring båten. Start- och landningssekvensen styrs också av datorn för en mjuk och behaglig upplevelse, när du når 16 knop lyfter båten, och när du sänker farten landar den automatiskt. – Du slipper slamrandet från vågorna mot skrovet, oljudet och lukten från motorn och du blir inte sjösjuk. Det är en upplevelse som inte liknar något annat du varit med om till sjöss, säger Gustav Hasselskog.  

Starten på ett bredare partnerskap med Polestar
Leveransen av batteri- och laddningssystem till en tredje part markerar starten för ett bredare planerat partnerskap mellan Polestar och Candela och säkerställer tillgången på högkvalitativa batterier från fordonsindustrin för Candela. Samarbetet med Polestar möjliggör även likströmsladdning i Candela C-8 ’powered by Polestar’. Snabbladdning öppnar upp nya rutter och framtidssäkrar båten i takt med att nätverken för DC-laddning byggs ut i Sverige, då batteriet kan laddas från 10% till 80% på drygt 30 minuter. Candela C-8 kommer som sagt att ställas ut på eCarexpo i Friends Arena den 3-5 februari.
Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title